Daresay
”Vi har precis gått ut med vårt nya varumärke Daresay, vi är mer än en designbyrå idag”, säger Fredrik Johansson. På bilden med sina kollegor Robert Holma, Sara Aronsson och Lindsay Tingström.

Veckans startup: Daresay

Veckans startup är Daresay som i dagarna officiellt lämnat sitt förra namn och nu satsar fullt ut på sitt kontor i Umeå.

– Vi har precis gått ut med vårt nya varumärke Daresay. Vi har ju hetat det ett tag men det är först nu som det är officiellt, säger Fredrik Johansson, som tillsammans med Robert Holma arbetar i Umeå för Daresay.

Företaget hette tidigare Screen Interaction men då erbjudandet idag innefattar så mycket mer än interaktion med digitala skärmar så var ett förnyande av namn och varumärke viktigt för att förtydliga allt företaget gör idag och vill framåt.

– Vi är mer än en designbyrå idag, vi kan hjälpa till på hela resan. Så vi breddar vårt erbjudande, vi vill jobba mer strategiskt, mer långsiktigt och med våra kunders hela affär, fortsätter Fredrik Johansson.

Daresay grundades för tio år sedan av fyra studenter från Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet. Idag kan nog sägas att företaget vuxit ur den första startup-fasen. Med närmare 80 anställda i Stockholm och Umeå får Daresay räknas in som ett etablerat företag.

– Vi har funnits här i Umeå i ett år nu. Det har varit ett litet test och det har blivit mycket bra. Så nu är det ett permanent kontor som vi satsar på, säger Fredrik Johansson, om Daresay som har sitt kontor i Umeå på Sliperiet.

Ett uttalat mål för Daresay är att stå nära studenter på universitetet. Så när den så kallade Karriärdagen arrangerades i veckan fanns Daresay på plats vid Umeå universitet för att möta de som idag pluggar interaktionsdesign, datavetenskap, systemutveckling och andra IT-utbildningar.

En investering för framtiden, menar Fredrik Johansson och Robert Holma, som redan förra året tog emot studenter som exjobbare.