Startupbolaget GladaPar med dess grundare Desirée Rova vinner Businesspoddens pitchtävling.

Umeåföretaget GladaPar vinner nationell tävling

Desirée Rova med startupbolaget GladaPar har vunnit Businesspodden, Sveriges största entreprenörs- och företagarpodd.

Tre bolag pitchar. Sveriges främsta entreprenörer gästar. Lyssnarna röstar. Det är tre enkla grundregler i Businesspodden, som enligt egen utsago är Sveriges största entreprenörs- och företagarpodd.

I förra veckan tog Umeåföretaget GladaPar hem segern i poddens pitchtävling.

Lyssnarnas röst

Det var lyssnarna som tog Gladapar till segern, berättar Desirée Rova, vd för startupbolaget från Umeå. Businesspoddens panel var däremot in riktigt med på noterna, något som Desirée Rova kommenterar:

– Vi vann veckans business trots att panelen inte gav tjänsten någon röst så tyckte folket annorlunda. Det här är ett vanligt förkommande fenomen, att tro sig veta vad kunden vill ha. Men vi behöver verifiera det mot kunden först, med andra ord utgå från fakta, säger Desirée Rova som menar att lyssnarnas röst var det viktiga.

Bättre relationer

GladaPar är ett bolag med en forskningsbaserad relationsutvecklingstjänst på nätet. Syftet är att hjälpa alla relationer; syskonpar, kärlekspar, vänskapspar och andra. Tjänsten, som är plattform på webben, är en avknoppning från Desireé Rovas tidigare innovation, MyNeeds, ett verktyg för att lösa ledarskapsrelaterade relationsproblem på jobbet.

Under senaste sex månaderna har GladaPar deltagit i Uminova Innovations Acceleratorprogram, något som gett företaget ett extra lyft.

Idag är GladaPar är en tjänst som enligt Desirée Rova många frågar efter.

Desirée Rova, vd för GladaPar, har under senaste halvåret deltagit i Uminova Innovations Acceleratorprogram. På bilden tillsammans med affärsutvecklare Fredrik Nyström under en workshop i programmet.

Desirée Rova, vd för GladaPar, har under senaste halvåret deltagit i Uminova Innovations Acceleratorprogram. På bilden tillsammans med affärsutvecklare Fredrik Nyström under en workshop i programmet.

– Jag blev själv förvånad över att inte någon vågat digitalisera relationsutvecklade tjänster på marknaden då det finns så mycket att hämta från forskningen. Relationerna påverkar hela ditt liv, mer än vad vi någonsin kan tro. Vi vänder oss till dem som är nyfiken på att lära känna sig själv och sin omgivning på ett djupare plan, berättar Desirée Rova.

Nu står GladaPar inför att utöka sin tjänst även till andra länder, något som startupbolaget får stöd till av Uminova Innovation som inkubator.

– Vi söker investerare som vill satsa på att ta detta ut i världen, säger Desirée Rova.