Att få testa olika tillämpningar och spel som bygger på virtuell teknik lockade många under Umeå Tech Arena.
Att få testa olika tillämpningar och spel som bygger på virtuell teknik lockade många under Umeå Tech Arena.

Rekordstort intresse för Umeå Tech Arena – över 400 deltagare

Umeå är en av landets heta städer för VR och smarta glasögon. Det märktes när över 400 personer kom till Umeå Tech Arena för att ta del av senaste tekniken.

Umeå Tech Arena, som arrangeras två gånger årligen, har vuxit till ett av norra Sveriges absolut största startup-arrangemang. Trots extra stolar i Umeås kulturhus Väven och rekordstort antal biljetter, över 400 deltagare, var det ändå reservlista till de sista platserna på arrangemanget.

En anledning till det stora trycket på biljetter berodde förmodligen på ämnet för dagen. Virtual reality, augmented reality och mixed reality med olika former av smarta glasögon och teknik för att lägga digitala lager på verkligheten lockar många.

Virtuell verklighet är en teknik som kommer in i alla branscher. Tillämpningar för industrin, hälsovård, robotutveckling, utbildning, stadsplanering, spel och bostadsbyggande var några exempel som deltagarna fick ta en inblick i.

Veteraner inom virtuell teknik

Anders Backman och Kenneth Bodin, medgrundare av Algoryx Simulation, berättade om de stora framgångar som Umeåföretaget nått under senare tid på ett internationellt plan. Redan 1997 var de med och byggde upp ett VRlab vid Umeå universitet, så de är erfarna veteraner inom området. Idag leder de ett företag som utvecklar simuleringar för allt från fartyg och tunga fordon till maskiner och robotar.

– Idag jobbar vi bland annat med simuleringar av robotar och virtuell gruvdrift, simulering av självkörande lastbilar och virtuella fabriker, berättar Kenneth Bodin när han och Anders Backman presenterar företaget och dess teknik för att på fysikens grund utveckla teknik för simuleringar.

Simuleringar för sanering av kärnkraftverk

Att Algoryx dessutom fått i uppdrag att simulera rörelsemönster och funktioner hos robotar som används för sanering i det havererade kärnkraftverket Fukushima är ytterligare ett tecken på hur långt Umeåföretaget når ut globalt med sin teknik.

– Dessutom bidrar vi med simuleringsteknik till världens största robottävling som går i Japan 2020, fortsätter Kenneth Bodin.


Kenneth Bodin och Anders Backman, Algoryx Simulation.

Virtuell närvaro

Anders Backman betonar att vi i framtiden kommer att få se ”virtuell närvaro” i en mängd olika sammanhang, ofta utan att det kallas virtual reality, det har då blivit en naturlig del av tekniken i vår vardag.

Vann stort VR-pris

Jenny Nordenborg, medgrundare av Net Corp och Stardoll. Med VR-spelet Budget Cuts var hon med och vann pris för bästa spel på VR-mässan Vision Summit i Los Angeles 2016. Idag är hon även med och driver Women in Games i Stockholm som har 350 medlemmar.

Själv är hon sedan flera år dedikerad till att utveckla VR-området.

– Budget Cuts är ett spel som vi bokstavligen startade i en garderob hemma hos mig. Det var bara där vi rymde datorerna vi behövde.

– Nu finns det ingen väg tillbaka. VR är framtiden och jag hoppas att många här i publiken vill jobba med VR i framtiden, säger hon med en tydlig uppmaning till de 400 deltagarna.


Jenny Nordenborg, Net Corp.

Social VR

VR-tillämpningar som blir heta närmaste åren kommer att bygga på kommunikation mellan människor, spår hon.

– Jag tror att social VR och att koppla upp sig med andra människor kommer att bli stort, säger hon.

– Vi ser också att spelindustrin har mognat. Idag är det många olika människor som spelar. Jag hoppas att när spelarna blir allt äldre att vi får se pensionärer som spelar World of Warcraft på ålderdomshemmen, säger hon med ett skratt.

Först i Europa

Med på Väven-scenen fanns även Anders Markstedt från CGI i Umeå. Han var en av de första i Europa som fick möjlighet att utveckla applikationer för Microsofts nya smarta glasögon Hololens. Bland annat berättade han om de tillämpningar som CGI:s team tagit fram i samband med flytten av Kiruna för att med ett digitalt lager i glasögonen synliggöra avlopp och vattenledningar som ligger nedgrävda i marken.

– Vi har också ett projekt där du med Hololens kan se ett hus i full skala innan det är byggt. Du kan till och med se hur utsikten kommer att bli genom de kommande fönstren, berättar Anders Markstedt.


Anders Markstedt, CGI.

Apples vd på besök

Stolt kunde han även berätta att det var en av tillämpningarna som Apples vd Tim Cooke tittade på när han tidigare i år besökte Sverige.

– Närmast i framtiden tror jag att vi får se hur allt fler redan i hemmen med virtuell teknik kan pröva varor som de sedan går ut köper. Här har exempelvis IKEA redan visat på flera exempel, säger Anders Markstedt.

Mattias Wiking från Arctic Game Lab preseterade även den verksamhet som branschorganisationen driver för att få fler i norra Sverige att börja utveckla spel.


Mattias Wiking, Arctit Game Lab.

Stor demovisning

Efter föredragen fick deltagarna även tillfälle att pröva olika teknikplattformar. Här fanns till exempel startup-bolaget Skillster som visade hur utbildning av förare av tunga fordon idag kan ske virtuellt med simuleringar.

Umeå kommun visade även upp en VR-applikation för stadsplanering, en applikation som redan gett en nominering till Västerbotten GrandPris 2018. Tillsammans med branschorganisationen Arctic game Lab har ett VR-program tagits fram som ska ge medborgarna möjlighet att vara med i planeringsprocessen av Umeå. Det har stora likheter med Sim City och är ett sätt att jobba med smart tillväxt i planering av det framtida hållbara samhället i Västerbotten.

Ny spel visades även av Sogeti och Orch Star, spel som ännu inte riktigt har släppts men som det finns stora förväntningar på.

Nästa Umeå Tech Arena kommer att anordnas under slutet av våren 2018.


Under Umeå Tech Arena fick fyra bolag från Uminova Innovations acceleratorprogram pitcha sina affärsidéer. En särskild panel med Frode Langmoen, IBM, Jenny Nordenborg, Net Corp, och Mattias Wiking, Arctic Game Lab, bedömde deras idéer.