Med siktet inställt på att pröva sina affärer internationellt deltar Jonathan Jehander och Martin Krosstedt, Brixtar, Desirée Rova, GladaPar, Johannes Nylund, ServiceNode, och Jonas Sjöberg, Photon Sports i Acceleratorprogrammets heldag. På bilden tillsammans med Fredrik Nyström och Sara L Olofsdotter, affärsutvecklare på Uminova Innovation, samt kursledare Ashley Tott.
Med siktet inställt på att pröva sina affärer internationellt deltar Jonathan Jehander och Martin Krosstedt, Brixtar, Desirée Rova, GladaPar, Johannes Nylund, ServiceNode, och Jonas Sjöberg, Photon Sports i Acceleratorprogrammets heldag. På bilden tillsammans med Fredrik Nyström och Sara L Olofsdotter, affärsutvecklare på Uminova Innovation, samt kursledare Ashley Tott.

Lär sig hantera det läskiga

”You have to master your fear.” Acceleratorprogrammet ger ett snabbspår på engelska, när affärerna ska bli internationella.

– Jag föreläser ofta men att pitcha på engelska är min största skräck. Det här är riktigt läskigt. Jag funderade till och med på om jag skulle sjukskriva mig i morse, säger Desirée Rova med ett stort skratt.

Desirée Rova driver företaget GladaPar som vill hjälpa människor till bättre relationer. Hon och hennes team siktar på att under 2019 expandera till tre länder. Så att pitcha på engelska är en nödvändighet.

– Ja, jag måste ta tag i den här rädslan eftersom vi ska expandera, fortsätter hon.

Desirée Rova släpper loss i en pitch på engelska. På bilden övar hon inför Fredrik Nyström, affärsutvecklare.

Desirée Rova släpper loss i en pitch på engelska. På bilden övar hon inför Fredrik Nyström, affärsutvecklare.

Snabbspår för att skala upp

Acceleratorprogrammet hos Uminova Innovation är ett snabbspår på sex månader för de vassaste och mest drivna startup-företagen. I programmet deltar entreprenörer som siktar högt och satsar stort, med potential att skala upp och växa, gärna på en internationell marknad.

– På ett halvår hinner de med vad som annars kanske tar tre år. De får med sig verktyg, metoder och nätverk som gör att de kan segla iväg fulltankade, säger Fredrik Nyström, en av affärsutvecklarna på Uminova Innovation.

– Vi ser att de utvecklas oerhört mycket. De kommer till nya insikter om vad de måste göra för att börja skala och får lära sig hur de metodiskt kan nå ut till sin marknad och börja växa, säger Sara L Olofsdotter, kollega med Fredrik och även hon affärsutvecklare.

Träna sin pitch

Nyligen träffades deltagarna i Acceleratorprogrammet för att pitchträna på engelska. Det engelska ordet pitch används ofta i startup-världen och det har slagit igenom också på svenska. Det handlar om att enkelt och snabbt kunna presentera vem du är och vad du vill. När deltagarna nu får öva på engelska är det en viktig övning eftersom de med sina unga bolag siktar på att nå ut internationellt.

Tillsammans med affärsutvecklare på Uminova Innovation får deltagarna i Acceleratorprogrammet öva sina pitchar. På bilden Jonathan jehander, BriXtar, Johannes Nylund, Service Node, och Desirée Rova, GladaPar, tillsammans med affärsutvecklarna Fredrik Nyström och Sara L Olofsdotter.

Tillsammans med affärsutvecklare på Uminova Innovation får deltagarna i Acceleratorprogrammet öva sina pitchar. På bilden Jonathan Jehander, BriXtar, Johannes Nylund, Service Node, och Desirée Rova, GladaPar, tillsammans med affärsutvecklarna Fredrik Nyström och Sara L Olofsdotter.

Master your fear

Inbjuden expert för att hålla i övningen är Ashley Tott, affärscoach från England. Han bor idag i Sverige men har stor internationell kunskap om affärsutveckling.

– You have to master your fear, säger Ashley Tott med sin utpräglade Londondialekt, till Desirée Rova och de andra deltagarna. Även om Ashley Tott själv talar bra svenska efter att ha bott i Sverige några år så leder han alla övningar på engelska.

– Jag vill att de alla ska känna sig bekväma med att pitcha. Att de på ett enkelt sätt ska kunna berätta vad är ute efter, varför någon ska vilja lyssna till just deras förslag, förklarar han i en paus.

Trotsa klumpen i magen

Åter och åter igen betonar han att det handlar om att våga, master your fear visar sig vara hans favorituttryck. För även om det känns obekvämt att presentera sin produkt eller tjänst, inte minst på ett annat språk, så handlar det om att våga, att trotsa den där klumpen i magen och ta tillfället i akt när det dyker upp.

– A lot of people are afraid to ask what they want. That’s why they don’t get what they want. But you have to master your fear, präntar han återigen in i deltagarna.

Kursledaren Ashley Tott, till höger, ger inspiration till Jonathan Jehander, medgrundare av BriXtar, hur han kan förfina sin pitch.

Kursledaren Ashley Tott, till höger, ger inspiration till Jonathan Jehander, medgrundare av BriXtar, hur han kan förfina sin pitch.

Desirée Rova och de andra deltagarna går med liv och lust in i övningarna som Ashley Tott leder dem i under dagen. Efter en kort introduktion får de ställa sig upp, två och två, och prova pitcha för varandra. Även om det känns nervöst och bitvis läskigt så sker allt med lätthet och gott humör. Det blir många skratt under dagen trots att det kan vara mycket nervöst att våga berätta om den affärssatsning man brinner för.

Gå utanför sin bekväma zon

Ashley Tott ser nöjd ut.

– Jag vill att de ska vara beredda på att kunna pitcha när tillfället dyker upp. Även om de blir nervösa här i magen, säger han och klappar på sin egen mage.

– You have to go outside your comfort zone, säger han uppmuntrande till deltagarna.

Innan dagen är slut kommer han också att ha fört dem in i en övning på riktigt. Då får de var och en i uppgift att ringa upp några möjliga kunder och över telefon pitcha sin affärsidé. Master your fear, säger han med ett leende.

Brett program

Flera liknande heldagar får deltagarna vara med om under det halvår som Acceleratorprogrammet varar. Andra gånger får de mer kunskap om att prissätta sin produkt eller tjänst, de lär sig positionera sitt varumärke på marknaden, tänka taktiskt kring finansiering och optimera sin affär digitalt.

Tillsammans med hela teamet i företaget får entreprenörerna arbeta fram egna strategier, taktiker och handlingsplaner i affärskritiska frågor, hela tiden med stöd av affärsutvecklare från Uminova Innovation och inbjudna experter.

Två gånger under programmet får de också vara med om en så kallad business review med feedback och råd från en extern panel från hela landet.

Garanterar inte framgång, men framsteg

– Vi kan inte garantera framgång, men så länge som entreprenörerna jobbar fortsatt hårt och fokuserat så är de rustade för att skala, säger Sara L Olofsdotter.

Desirée Rova håller med och berättar att Acceleratorprogrammet inneburit stora steg för henne.

– Jag har fått lära mig att göra grundjobbet. Det är lätt att hoppa över grunderna och direkt vilja sälja, men förarbetet är otroligt väsentligt för att lyckas.

– Om jag inte hade gått det här programmet så hade jag nog spenderat massor av pengar i onödan på marknadsföring utan att förstå min målgrupp och vad som tilltalar dom, säger Desirée Rova.

Förutom Desirée Rova från GladaPar deltog denna gång Jonathan Jehander och Martin Krosstedt, Brixtar, Johannes Nylund, Service Node, och Jonas Sjöberg, Photon Sports.

Ashley Tott.
Ashley Totts tio tips för en bättre pitch
  1. Ask for what you want Fråga efter det som du vill ha. För om du inte frågar, är svaret alltid nej. Men frågar du så får du kanske ett ja.
  2. Master your fear Att pitcha handlar om att kunna hantera sina rädslor. Även om du känner dig nervös, låt inte rädslan stå i vägen för dig.
  3. Go outside your comfort zone Det som är riktigt värdefullt händer utanför din egen bekvämlighetszon.
  4. Be persistence in pitch Ge inte upp. Var uthållig.
  5. Invite people to a conversation Det handlar inte om att snacka omkull folk. Bjud istället in dem till ett samtal, till ett samarbete.
  6. Under 60 seconds Pitchen är ett fantastiskt verktyg men kom också ihåg att lyssna. Du behöver inte prata hela tiden.
  7. Learn a pitch model Det kan vara ett ord, en mening, en 30 sekunders pitch eller tre minuter. Gör dig bekväm med de olika varianterna.
  8. The givers gain Du kommer att bli överraskad över att så många människor vill hjälpa dig. Men hur ska du få dem att hjälpa? Våga fråga.
  9. Good enough, there is no such thing as a perfect pitch Det finns ingen perfekt pitch. Den kan alltid bli bättre. Men låt inte det hindra dig från att pitcha.
  10. If you do not use it – you lose it Det är precis som med en golfsving. Om du inte över så blir du ringrostig. Allt handlar om att träna, att öva, att om och om igen framföra din pitch.