Joachim Ljungqvist, grundare av Content Central som nu står inför internationell lansering.
Joachim Ljungqvist, grundare av Content Central som nu står inför internationell lansering.

Internationell succé: Umeåföretag når frilansare i 112 länder

Över 2 000 nya användare från 112 länder. Umeåföretaget Content Centrals internationella lansering av en webbtjänst för frilansande journalister har blivit en enorm succé. Och än så länge är det bara starten.

I början av hösten mjuklanserade Content Central en internationell webbplats för frilansande journalister som vill sälja sitt material till tidningar och media. Fokus låg framför allt på att nå frilansjournalister och skribenter i Storbritannien, USA, Kanada och Australien.

Resultatet blev långt över förväntan. När detta skrivs har 2000 nya journalister från 112 länder anslutit sig till tjänsten.

– Det har kommit in användare från länder vi knappt visste fanns. Och vi får upp mot 80 nya användare varje dag, berättar en både förbluffad och glad Joachim Ljungqvist, grundare av Content Central, när Infotech Umeå får tag på honom på affärsresa i London.

– Just nu är jag i London för att träffa publicister och frilansare för att bättre förstå vad de behöver i sitt dagliga arbete, fortsätter Joachim Ljungqvist.

I världen finns, enligt Ljungqvist, närmare 600 000 journalister och hälften av dessa arbetar på frilansbasis, en siffra som han menar bara kommer att öka. Content Central vill nu erbjuda alla dessa en plattform där de kan sälja sina artiklar till media på ett smidigt sätt.

Tjänsten finns redan på svenska och har haft stor framgång i Sverige. Inte minst har investerare fått upp ögonen för Content Central. I augusti gick superstora amerikanska riskkapitalbolaget 500 Startups in med 1,7 miljoner kronor i Umeåföretaget, målet är att få in 10 miljoner från investerare.

– Hittills ser det ut som att vi har fått in närmare hälften, och vi arbetar just nu på att få in resten. Kapitalet ska användas till att fördubbla teamet, färdigställa version två av vår tekniska plattform samt ge oss en runway på 18 månader, förklarar Joachim Ljungqvist.

Nästa steg som väntar är en fullskalig internationell lansering kring årsskiftet. Då räknar Content Central med att det ska finnas tillräckligt med journalister och material på sajten för att kunna släppa in betalande mediehus och redaktioner från den engelskspråkiga världen.