Det är bekvämt att sitta hemma och tycka att den egna idén och produkten är unik, men som startup måste du ut och visa upp dig, menar Niklas Jansson, från Umeåföretaget Smart Video som deltar på Sweden Demo Day. Fotot från förra året då Niklas Jansson också fanns på plats.
Det är bekvämt att sitta hemma och tycka att den egna idén och produkten är unik, men som startup måste du ut och visa upp dig, menar Niklas Jansson, från Umeåföretaget Smart Video som deltar på Sweden Demo Day. Fotot från förra året då Niklas Jansson också fanns på plats.

Startups vill synas i hård konkurrens

Startups som vill synas i internationell konkurrens måste visa upp sig. Till Sweden Demo Day åker flera Umeåföretag för att pitcha sina affärsidéer inför investerare.

Sweden Demo Day är Sveriges största demodag för digitala startups och investerare. Då samlas över 350 investerare och närmare 800 entreprenörer på Münchenbryggeriet i Stockholm för att knyta värdefulla kontakter, pitcha sina affärsidéer och mötas i enskilda möten.

Uminova Innovation tar med sig flera av Umeås startup-bolag till Münchenbryggeriet för att de ska få en möjlighet att visa upp sig. På plats är exempelvis Photon Sports, Service Node, Brixtar, Smart Video, Sportswik och
Strativ.

Niklas Jansson från Smart Video har varit med också tidigare år och vet att Sweden Demo Day kan erbjuda många spännande kontakter.

Vad hoppas du få ut av dagen?
– Jag besökte Demo Day förra året och blev förvånad av det positiva och öppna klimatet. För mig är Demo Day ett sätt att träffa potentiella kollegor, kunder och investerare, säger Niklas Jansson.

Vad ska ett startup-företag göra för att få en lyckad dag på Demo Day?
– Förberedelser är A och O precis som i det mesta andra man gör. Sätt upp ett mål, prioritera och planera in dina aktiviteter utifrån det.

Du var också med på Slush tidigare i höst. Är det viktigt att finnas med på arrangemang som dessa?
– Den internationella konkurrensen inom techsektorn hårdnar för varje dag. Event kan därför vara en del i omvärlds- och konkurrentbevakningen. Vi arbetar i Umeå, men slåss med våra produkter på en internationell marknad mot entreprenörer i USA och Asien som arbetar stenhårt. Det är bekvämt att sitta hemma och tycka att den egna idén och produkten är unik, säger Niklas Jansson.

– Men ett besök på events som Slush eller Demo Day är uppfriskande och ger en ödmjukhet inför den arbetsinsats som krävs för att vinna över konkurrenterna och bli nummer ett, fortsätter Niklas Jansson.


Trängseln är stor på Sweden Demo Day när startup-företagare köar för att få presentera sina affärsidéer för investerare. På bilden syns investerarna på rad till vänster medan entreprenörerna trängs för att komma fram.

Peter Bäckström, affärscoach på Enterprise Europe Network och Uminova Innovation, kommer också att vara på plats. Han håller med Niklas Jansson.

– Startups har möjlighet att pitcha på scen och även ansöka om utställarplats. Det är ett gyllene tillfälle att nätverka, få exponering, träffa investerare och träffa framtida kollegor att rekrytera, säger Peter Bäckström.

Tillväxtverket anordnas 12 december på Münchenbryggeriet i Stockholm av Sweden Demo Day tillsammans med Business Sweden och Internetstiftelsen.