Här är den utvalda skara som i hårt konkurrens valdes in till höstens Startup-program på Uminova Innovation.

Här står framtidens tillväxtbolag

Rekordmånga sökte till höstens Startup-program på Uminova Innovation. En utvald skara ska nu drillas av erfarna affärsutvecklare och entreprenörer.

– Det här är ett av det bästa intagen vi har haft på länge, både numerärt och kvalitetsmässigt. Över fyrtio startups sökte. Vi hade ursprungligen tänkt anta tio, men tog in femton eftersom vi inte kunde missa chansen att få jobba med så många lovande team och idéer, berättar affärsutvecklaren Robert Winter.

Vilka bolagen är går att läsa i Breakit.

Bra blandning
Han har tillsammans med Ullamaria Granåsen och Anders Blomberg format höstens Startup-program och intervjuat alla sökande. Valet föll på femton startups och totalt 25 deltagare.

– Det är en bra blandning av forskare, studenter och människor från näringslivet. Som tidigare är det en klar tonvikt på digitala tjänster, många med tung forskning i grunden, men också några fysiska produkter, berättar Robert Winter.

Antalet kvinnliga sökande var lågt, och av de antagna är endast tre kvinnor.

– Den obalans som finns i tech-branschen återspeglar sig i vilka som söker sig till oss. Att få in fler kvinnor är en superviktig fråga som vi måste lägga mer krut på, säger Robert Winter.

Förebilder
Programmet, som ska ge deltagarna optimala förutsättningar att testa och utveckla sina affärsidéer, består av sex träffar med varsina teman, övningar och inspirationsföreläsare. På den inledande träffen föreläste Melisande Middleton, grundare av startupbolaget Thingmap, om Lean Startup-metodiken och vikten av att lära känna sina potentiella kunder. Det tog skruv, berättar Robert Winter, och poängterar vikten av att visa upp goda förebilder som själva gjort eller gör startup-resan.

– Känslan efter första träffen är väldigt bra. Vi har en aktiv och engagerad grupp som bidrar till erfarenhetsutbytet i programmet, sporrar varandra och verkligen siktar på att få saker att hända i höst.

Tydlig väg framåt
Efter avslutat program hoppas han att de ska ha kommit en bra bit på sin egen resa och ha en tydlig väg framåt. I bästa fall hittar de sin affärsmodell och blir tillväxtbolag med tjänster och produkter som gör skillnad för många, helst på en internationell marknad.

– Vem vet, kanske finns nästa Klarna, Spotify eller Rapunzel i detta gäng. Med det stöd vi erbjuder kommer de att ha goda förutsättningar att ta sina företag så långt de vill, säger Robert Winter.