Anna Gullstrand och Martin Ödman

Fokus på digital tillväxt

Konkreta och handfasta tips för digital tillväxt var temat då deltagarna i Uminova Innovations acceleratorprogram dök ner i en workshop.

Workshopledare var Martin Ödman och Anna Gullstrand, två riktiga veteraner inom digital strategi och taktik. Martin har arbetat i mer än 30 år med digitala frågor och marknadsföring. Anna Gullstrand har sedan 2003 varit ledare för digitalbyråer i Sverige, Finland och Ryssland samt arbetat med digital strategi och workshopfacilitering.

– De företag som deltar i acceleratorprogrammet vill alla skala upp sin affärsmodell och växa snabbt. Vi vill hjälpa dem att bygga in tillväxt i precis allt de gör, tidigt. Att hitta ett metodiskt sätt att optimera sin affär via digitala kanaler blir en framgångsfaktor för att bygga kundbas, driva köp och få kunder som kommer tillbaka, säger Sara L. Olofsdotter, affärscoach på Uminova Innovation som arbetar med acceleratorprogrammet.

Fokus på workshopen var helt enkelt att ge konkreta och handfasta tips för hur man skapar tillväxt och affärer genom s.k. Growth hacking.

– Growth hacking handlar om att testa sig fram till en oväntad lösning att utveckla din affär. Sälja mer på ett sätt du inte provat innan. Det behöver inte vara nydanande och världsnyheter för det. Det räcker med att det funkar för dig och det du erbjuder, säger Martin Ödman.

Lös kundens riktiga problem

Men tipsen är till mindre nytta om man inte sätter kunden i centrum.

– Det är förvånansvärt få som involverar den potentiella kunden när de utvecklar sin produkt eller tjänst, vilket kan leda till att man löser problem eller behov som faktiskt inte finns. Att sätta kunden i centrum handlar inte om att fråga kunden vad de vill ha, utan att med olika metoder verkligen förstå dem på djupet – deras drivkrafter, problem i vardagen, passioner, prioriteringar – för att sedan utveckla erbjudandet utifrån detta, säger Anna Gullstrand.

– Ju högre förståelse man har för kunden, som man levererar på, desto bättre blir allt – från marknadsföring till användarupplevelse och lojalitet, säger Anna Gullstrand.