Henrik Lundgren
Henrik Lundgren kliver in på Codemill som ny säljare.

Codemill siktar på fler internationella storkunder

Fler internationella kunder är nästa mål för Codemill. Henrik Lundgren är ny säljare och partneransvarig som blir med i det arbetet.

Codemill är ett av flera bolag som gjort resan från att vara ett inkubatorföretag hos Uminova Innovation till att idag ha en växande internationell verksamhet, bland annat med kunder som The Guardian, Tictail och Vidispine.

Codemill grundades 2007/2008 som en avknoppning från Umeå universitet och fick sina första lokaler hos Uminova Innovation. Hösten 2011 flyttade företaget ut från Uminova Innovation till de lokaler på Haga i Umeå där företaget fortfarande huserar. Sedan dess har Codemill knoppat av videoplattformen Smart Video i ett eget bolag och har idag omkring 35 anställda. Under samma tid har omsättning fördubblats, från knappt 13 miljoner kronor till 27 miljoner (2015).

Inför hösten ligger fokus på att få fart på den senaste produktsatsningen samt att få ännu fler internationella storkunder.

– Henrik Lundgren blir en bra och viktig pusselbit i teamet, och han har snabbt kommit in i arbetsuppgifterna, säger Rickard Lönneborg, VD på Codemill.

Förbereder sig för stor branschmässa

I början av september åker en stor grupp från Codemill till Amsterdam och den stora branschmässan IBC för att träffa befintliga och potentiella partners och kunder inom media- och broadcast-branschen.

– Jag har verkligen sett fram emot det här under sommaren, och det är kul att äntligen få vara igång! Jag kände mig väldigt hemma direkt på kontoret, säger Henrik Lundgren om nya jobbet.

Henrik har tidigare erfarenhet från internationell försäljning, inköp, marknadsföring och SEO, och kommer närmast från det ett delägarskap i företaget Medialight med expertis inom digital marknadsföring.