VR på Nordsken
För oss som arrangörer är det viktigt att kunna erbjuda snabbt och pålitligt bredband för våra deltagare, säger Johan Linder, arrangör till Nordsken.

Barn som kodar viktigt för spelfestival

Nordsken i Skellefteå är norra Skandinaviens största spelevent. I år har sjätteklassare fått vara med i ett digitalt skapande.

Årets Nordsken var den åttonde upplagan och den andra som arrangerades i Skellefteå Kraft Arena.

– Alla tidigare år har lett upp till det vi kunde skapa i år. Vi hade de tyngsta namnen från branschen här, alltifrån spelbolag till serieskapare och författare och de älskade vad de såg. Vi hade också åtta influencers som tillsammans har 1,5 miljoner följare som var här och sände ut kärlek till Nordsken. Det ger otroligt mycket tillbaka, säger Johan Linder, arrangör, till Norran.

Antalet besökare har ännu inte meddelats men Johan Linder tror att det slutar på knappt 10 000 unika besökare, vilket gör festivalen till norra Skandinaviens största spelevent.

Barn får programmera

Men Nordsken är inte bara en vibrerande helg i maj. Nordsken finns också med i ett samarbete mellan skolkontoret, näringsliv och starka ideella krafter, något som gjort att Skellefteå kommuns sjätteklassare bjudits in till en aktivitet för digitalt skapande.

Skellefteå ligger långt fram i digitaliseringen och införde tidigt programmering i för- och grundskola. Ett väl etablerat samarbete med Kodcentrum har stärkt upp utbildningen inom programmering som också, sedan några år tillbaka, erbjudit kodstugor kvällstid i samarbete med Skellefteå Digital Alliance. Syftet är att inspirera och skapa intresse kring digitalt skapande och lägga en bra grund för nästa generation.

Digitalt skapande för barn

Under hösten väcktes en idé om att ta detta ytterligare ett steg och i samarbete med spelfestivalen Nordsken erbjuda en heldag med digitalt skapande för sjätteklassarna i kommunen.

Under våren har eleverna arbetat i projektet och inom temat “Det smarta samhället” tagit fram idé och innehåll till ett spel, en berättelse eller något liknande. Under en heldagsvistelse på Nordsken i samband med helgens festival slutfördes projektet.

– Erbjudandet med aktiviteten ”det smarta samhället” är ett projekt där eleverna får vara kreativa och ges möjlighet att fundera kring positiva sidor med digitalisering. Att ta fram en idé genom digitalt skapande och programmering som är kopplat till innovation eller förbättringar i samhället för människor eller miljö, säger Andreas Hedlund projektledare för programmering i för-och grundskola.

– Vi är väldigt glada att vi får stå värd för detta. Spel, kultur och kreativitet är grunden för vårt event och ett samarbete av detta slag stärker upp detta ytterligare samtidigt som vi får en starkare koppling till civilsamhället. Denna aktivitet hålls dagen innan Nordsken öppnas publikt och det medför även att vi får en bra möjlighet att stresstesta vårt nätverk säger Johan Linder, projektledare för Nordsken.

– Vi stödjer initiativet för att det är viktigt att skapa intresse kring digitalisering, IT och programmering bland unga. Genom att evenemanget sker i skolans regi främjas jämlikhet och likvärdighet då man når även de som inte redan är intresserade av området. Skellefteå har en stark tradition av IT-företag och vi vill givetvis att det ska vara så i framtiden också. Därför är det ett viktigt mål för oss att öka intresset för IT hos ungdomar, att de ska vilja utbilda sig och stanna kvar i Skellefteå, säger Maria Hurtig, representant för Skellefteå Digital Alliance.

– Det här är en fantastisk möjlighet för fler barn att få förverkliga sina idéer med hjälp av programmering och digitalt skapande och utifrån en verklig samhällsutmaning! Vi är glada att vi kan bidra med våra erfarenheter från tidigare barnhack och med våra inspirerande volontärer som kan handleda eleverna, säger Lisa Söderlund, ansvarig för pedagogik på Kodcentrum.