Johanna Björklund, mitten, firades med priset Årets Pay It Forward för sin inspiration till nya unga startup-entreprenörer. På bilden tillsammans med prisutdelarna Lena Öhlund, Bic Factory, och Maria Olofsson, Uminova Innovation.
Johanna Björklund, mitten, firades med priset Årets Pay It Forward för sin inspiration till nya unga startup-entreprenörer. På bilden tillsammans med prisutdelarna Lena Öhlund, Bic Factory, och Maria Olofsson, Uminova Innovation.

Den som delar vinner

Bland startups kallas det pay it forward. Du hjälper andra. Delar med dig. Den som ger får tillbaka.

För en tid sedan hyllades Johanna Björklund, forskare och entreprenör, med priset Årets Pay It Forward för sin inspiration till nya unga startup-entreprenörer. Priset är instiftat av inkubatorerna BIC Factory och Uminova Innovation efter ett initiativ från Fredric Lindström, medgrundare av Limes Audio som köptes upp av Google i början av 2017.

Men vad handlar ”pay it forward” egentligen om? Vi lät frågan gå vidare till prisutdelarna Maria Olofsson, affärsutvecklare och projektledare på Uminova Innovation, och Lena Öhlund, verksamhetsledare på BIC Factory.

Vad är pay it forward för dig?

Maria Olofsson, Uminova Innovation:
– För mig är det viktigt att gå in och hjälpa till där passar, utan att förvänta sig något tillbaka. Att dela med sig av erfarenhet eller en kontakt kan vara ovärderligt för exempelvis ett startup, säger Maria Olofsson.

Lena Öhlund, BIC Factory:
– För mig är det ett uttryck som är starkt kopplat till min personlighet och mitt ”varför”, både professionellt och privat. Jag är i grunden en ”hjälpare” som motiveras starkt av att skapa förutsättningar för andra. Jag tänker också att pay it forward visar på hur du som människa kan förändra mycket genom att hjälpa en person vidare och framåt. Ibland när jag möter företag som flyttat ut ur vår inkubator så slås jag av insikten att den hjälp vi erbjudit har betytt så mycket mer än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Det är häftigt, säger Lena Öhlund.

Hur tycker du pay it forward-attityden präglar startup-företag?

Maria Olofsson:
– Jag tycker det är fantastiskt kul att se hur de engagerar sig i varandras affärsidéer och företag. På våra program Startupprogrammet och Acceleratorprogrammet ser vi att bolagen har otroligt stort värde av att stötta och hjälpa varandra. Vissa nätverk har bildats där de träffas efter själva programmen, säger Maria Olofsson.

Lena Öhlund:
– Attityden finns starkt hos våra startups. Vi ser den dagligen hos våra företag i huset och inte minst bland de utflyttade som gärna vill ge tillbaka till de som är i början av sin företagarkarriär, säger Lena Öhlund.

Kan du ge något konkret exempel på pay it forward-kulturen?

Maria Olofsson:
– Finns många viktiga, både i det lilla och stora. Vi har många erfarna entreprenörer som delar med sig i skuggstyrelser och styrelser för våra startups. Det är en otroligt viktig del i deras affärsutveckling. Vi har också haft erfarna personer som suttit med i en så kallad Business Review för vårt acceleratorprogram. De bjöd inte bara på sin tid under den dagen, utan även ovärderliga tips och kontakter till startupbolagen.

Lena Öhlund:
– Exempel på det ser vi när utflyttade kommer och håller inspirationsföreläsningar för nystartade, när de engagerar sig i skuggstyrelser eller agerar mentorer. Vi kan också se att de flesta som vänder sig till oss när de ska starta upp en ny verksamhet har blivit tipsade av något tidigare företag som suttit på BIC. Vi ser också att många utflyttade företag väljer att köpa tjänster och produkter av inkubatorföretagen, säger Lena Öhlund.

 

Pay it forward-diplom som tilldelades Johanna Björklund, entreprenör och forskare.

Pay it forward-diplom som tilldelades Johanna Björklund, entreprenör och forskare.