Olov Mårs, Anders Lindehall och Spencer May från COS Systems
Olov Mårs, Anders Lindehall och Spencer May från COS Systems delar med sig av sina bästa tips för att lyckas med affärer i USA.

14 tips för att lyckas i USA

Affärer i 23 delstater och flera nya på väg in. Så gjorde Umeåföretaget COS Systems för att lyckas i USA.

Det är på mässorna i USA det händer. Så är det för COS Systems från Umeå som lägger ner mycket tid på branschmässor för bredbandsutbyggnad i USA. För det är på mässgolvet som avgörande kontakter ofta tas. Antingen direkt med nya kunder eller för att förstärka de relationer som redan finns med nyckelpersoner.

Behovet av fiberutbyggnad och bredband är mycket stort i USA. COS Systems har lyckats få absolut rätt tajming för att möta den efterfrågan med sina produkter som underlättar planeringen för bredbandsutbyggnad. Idag har Umeåföretaget affärer i 23 delstater och nya affärer är hela tiden på väg in.

Fyra avtal och 90 kontakter

Nyligen har Anders Lindehall, Olof Mårs och Spencer May från COS Systems återkommit till Umeå efter en tripp på nio dagar till två mässor i Las Vegas. De mässor som COS Systems medverkar på är ofta nischade, så också de två senaste som lockade 250 respektive 1 500 deltagare.

Men företagen som de möter representeras ofta av ledningspersoner som kan ta beslut på stående fot. Ett tydligt tecken på det är att de tre tagit med sig hem fyra färdigt undertecknade avtal och över 90 konkreta kontakter. Flera av dem förväntas leda till nya affärer.

14 tips för lyckade affärer

Alla mässbesök och kontakter med folk i branschen har gett COS Systems en mängd erfarenheter för hur affärer bäst kan göras med företag i USA. Här ger Anders Lindehall, Olof Mårs och Spencer May några av sina tips för att göra framsteg i USA:

Håll koll på dina kärnvärden
Anders: Det är viktigt att veta vad ditt erbjudande är, vilka kärnvärden som ditt företag står för och vilken nisch ni arbetar inom. Vi inom COS Systems håller på med datasystem för utbyggnad och drift av bredbandsnät, det är vår ruta och det vi håller oss till.

Var öppen och sök kontakt
Olof: Var beredd på att amerikanarna är öppna och söker kontakt. Möt det med att också du vara öppen och framåt.

Lova inte guld och gröna skogar
Anders: Överdriv inte och lova bara vad du kan hålla. Ärlighet vara längst, allt annat är livsfarligt.

Var personlig
Spencer: Håll gärna en personlig touch och bygg på relationer.

Håll ut
Anders: Var beredd på att det kan ta tid att bygga upp en affärsrelation. Olof: Flera av de vi möter är mycket intresserade men säger att de vill återkomma, för de är inte riktigt i fas ännu. Då gäller det att fortsätta hålla kontakt och bygga upp en långsiktig relation tills kunden är redo.

Nöjda kunder ger nya kunder
Spencer: Mun till mun är oöverträffat. Se till att du har nöjda kunder så får du fler kunder. Flera på mässan tog med sig sina partners eller kunder för att vi skulle få träffa dem.

Registrera bolag i USA
Anders: Det finns flera fördelar med att ha ett bolag registrerat i USA. Det har varit bra för oss att ha en adress i USA även om vi inte har anställda där. Det känns tryggt för amerikanska kunder att göra affärer med ett amerikanskt bolag med USA-specifika avtal och underlättar när vi till exempel ska fakturera.

Ta hjälp med det juridiska
Anders: Tänk på det juridiska och ta hjälp med det. Alla dokument ska finnas på plats kring lagar och regler, du kan verkligen trampa snett där. Vi har anlitat advokater för att våra produkter ska kunna användas över hela världen.

Stå för att du är svensk
Olof: Att vara svensk kan vara en fördel. Vi märker att många i USA gillar att vår accent sticker ut. Det gör oss lite annorlunda och originella.

Ha koll på vem du pratar med
Olof: Vi skickar helst inte ut massmejl utan de är individadresserade. Spencer: Har vi träffat någon på en mässa och pratat om hundar, jakt, hockey, eller vad det nu kan vara, så ser vi till att komma ihåg det så att man kan ta upp den tråden.

Följ upp alla leads
Olof: Ha koll på alla leads du samlat på dig. Följ upp dina kontakter. Visa att du är genuin över lång tid och inte bara över ett handslag.

Fysiska möten är oöverträffat
Anders: Det är viktigt att få möta kunderna fysiskt. Det är något helt annat att träffa någon som du får ta i hand och sitta ner och prata med. Det är stor skillnad jämfört med ett telefonsamtal.

Varje möte är en lärdom
Anders: Facit ligger inte bara hos en, det ligger hos flera. Vi deltog på vår första mässa 2009, jämfört med nu var det ganska svalt intresse då, men allt eftersom har vi fått lära oss saker som vi tagit med oss. Lyssna på alla.

Prata med andra
Anders: Enbart här i Umeå finns det flera som nu gjort resan över till USA. Vi är ett av de bolagen, och det finns fler. Samla erfarenheter från andra. Ta också stöd från organisationer som Uminova Innovation som kan hjälpa till med mycket när det handlar om internationella affärer.