Zordix siktar internationellt
– Vi är otroligt stolta över att vi nu bygger upp en grupp av företag, Zordix-familjen. Vår vision är att Zordix ska bli en världsledande grupp av spelutvecklare och förläggare inom spel för främst konsoler och PC. Att växa på det sätt vi gör just nu till att bli en multinationell koncern är otroligt inspirerade, kommenterar Matti Larsson, vd Zordix, bolagets årsrapport för 2019.
– Vi ligger just nu i en utvecklingsfas av nya egna spel som Bramble, Project Thunder med flera. Därför lyfter jag gärna fram att de investeringar vi gör just nu är det som långsiktigt ger en stor uppsida och att allt går enligt planerna. Faktiskt till och med över förväntan i kvalitet nu när vi börjar se hur enormt bra spel vi har på gång, säger Matti Larsson.
Efter en börsintroduktion av bolaget Zordix i slutet av 2018 har företagets investeringar tagit fart under 2019 och början av 2020. Bolagen Dimfrost från Norrköping och Invictus Games från Ungern har köpts upp och är numera dotterbolag i en växande Zordix-koncern. Förvärven innebär ett 30-tal nya medarbetare och flera speltitlar som exempelvis mobilspelet Give It Up! Från Invictus som i över två år legat etta i Kina på försäljningslistan över betalappar på Apples App Store och har över 71 miljoner nedladdningar.
Lanserar andras spel
Med satsningen Zordix Publishing har bolaget också tagit ett stort steg mot att bli ett förlag som tar på sig att finansiera och bidra till lansering av andra bolags spel, exempelvis Ponpu från argentinska Purple Tree Studio och racingspelet Flåklypa Grand Prix från norska Ravn.
– Nya medarbetare av högsta kaliber har anslutit till våra team och vi fortsätter med offensiva förvärv vilket sammantaget gör detta till en fantastiskt kul period för oss internt, menar Matti Larsson.
Långsiktighet viktigt för utvecklingen
Att Zordix finansiella rapport för första kvartalet 2020 visar på en minskning i omsättningen med 36 procent är inget som oroar Matti Larsson. Han menar att intäkter för ett gamingbolag alltid varierar mellan olika tidsperioder.
– Spelutvecklares intäkter fluktuerar ofta från kvartal till kvartal. Detta beror på att spelprojekt har kvartalsvis i efterskott fördröjd rapportering tillika utbetalning av försäljningsintäkter likaså faser med lägre intjäning där stora investeringar behöver ske i nya utvecklingsprojekt. Zordix har liksom tidigare en affärsmodell över tid med 50 procent work-for-hire och 50 procent egna produktioner. Man kan därför inte enkelt jämföra samma kvartal från år till år utan att analysera vilken fas bolagets olika projekt befinner sig i. Långsiktighet blir därför en viktig komponent vid investeringar i spelutvecklare, förklarar Matti Larsson.
Strategin framåt handlar om offensiva förvärv med löpande utvärdering av potentiella förvärvskandidater.
– Målet är att komplettera med bolag där vi finner goda synergier med de befintliga bolagen i gruppen. Det kan både innebära att förvärva en eller flera större förläggare liksom fler utvecklare. Förvärven kommer att ske i syfte att stärka vår förmåga att behärska hela processen från spelidé till produktion och marknadsföring av spelen, kommenterar Matti Larsson.