Lokala hjältar i kamp mot corona
Osäkerheten som coronautbrottet ställer till med har inneburit stor påfrestningar i samhället.
– Dagligen läser vi inlägg från organisationer, politiker och företag som vädjar om att inte sluta handla hos våra lokala företag. Många företag går på knäna och har en tuff period framför sig. Vi ser också många intiativ och samarbeten mellan olika företag vilket är grymt positivt! Restauranger ställer om med take away, matkassar och nya samarbeten för att klara sig, säger Tobias Gruffman, grundare av Zlingit.
Local Hero, som började i Piteå, är ett sådant initiativ som vill hjälpa alla lokala företag att ta sig igenom krisen genom att tipsa hur vi med enkla medel kan bidra.
– Jag såg ett inlägg av Local Hero Piteå och tänkte på en gång att detta är något vi borde göra i Umeå. Så vi startade Local Hero Umeå med målet att alla företag som gör Umeå underbart ska finnas kvar efter krisen. Under veckan har vi gott runt till ett antal företag i Umeå där vi har fotat och filmat för att sprida deras budskap och tacksamhet till alla kunder som handlar hos dem.
Med sitt digitala system hjälper Zlingit föreningar att uppmuntra sina fans och medlemmar att handla lokalt på restauranger och i butiker. Företagen som då får nya kunder betalar en viss summa till föreningarna, som en ersättning eller ett tack för att föreningen tipsade sin supporter om att handla lokalt.
– Konceptet är enkelt. Föreningarna och företagen registrerar sig på vår plattform. Föreningarna kan sedan se vilka företag som vill främja föreningslivet. Man handlar som vanligt hos dessa företag och registrerar sitt köp via vårt system. Föreningarna driver kunder till företagen och företagen betalar för varje kund de får genom systemet. På så sätt kan vi visa hur mycket föreningslivet bidrar till näringslivet och vice versa. Det gör att alla blir vinnare, menar Tobias Gruffman.
Populära Kafé Station i Umeå har hoppat på initiativet.
– I dessa tider måste vi som företag få in mer kunder och samtidigt sänka många av våra kostnader för att klara sig. Det innebär bland annat att sänka våra marknadsföringskostnader vilket så klart försvårar att få fler kunder. Därför tycker vi den här lösningen är perfekt. Vi kan bidra till föreningslivet samtidigt som dem bidrar till oss, det är klockrent, säger Erika Danielsson, verksamhetschef på Kafé Station.
Läs mer på om hur det går till på Zlingits webb och i sociala medier under hashtag #föreningsfrämjare