Vocalise fick globala MusicTech-kontakter på Slush
Slush, den årliga startup- och techmässan i Helsingfors, har blivit en av världens största mötesplatser för grundare av startups och investerare. Eventet samlar varje november en kurerad skara av europeiska startups, investerare och techjournalister.
Under några dagar erbjuder man matchmaking, pitchtävlingar och paneldiskussioner med några av de mest framgångsrika techentreprenörerna och investerarna i världen. Det organiseras över 300 sidoevenemang av partners och aktörer inom startupvärlden.
Linus Stark, vår investerarexpert, och Peter Bäckström hos Enterprise Europe Network Västerbotten, åkte dit med ett par inkubatorbolag.
– För de som inte har besökt Slush är det alltid en utmaning att förklara den kraft och energi som genomsyrar eventet. Det handlar inte bara om själva konferensen, utan också om allt som sker runtomkring. Till viss del kan du planera, men det är viktigt att lämna utrymme för oväntade möten. Möten, dialog och samarbete med aktörer som Vinnova, Ignite Sweden, SISP, Business Finland, EU-kommissionen och våra kollegor på EEN i Finland är goda exempel på vad som starkt bidragit att jag fått med mig många värdefulla kontakter hem. Värdefulla för mig i mitt uppdrag, för företag i Västerbotten, men också innovationsekosystemet i norra Sverige, säger Peter.
Det var bolagen Ecotype och Vocalise som följde med på resan. Operasångaren Esther von Schoenberg, grundare av Vocalise som utvecklat en app för datadriven röstträning för sångare, är på jakt efter en investerare. Hon kom väl förberedd med både demokit och nätverksradarn påslagen.
– För mig var konferensen perfekt eftersom man i år hade ett helt eget spår om bara MusicTech. På plats fanns flera internationella branschaktörer som jag försökt att komma i kontakt med tidigare. För mig är finansiering en viktig fråga just nu. Jag var med på flera sidoevent med investerarfokus, men också event om innovativa intäktsmodeller. Jag fick också pitcha på SISP:s frukost vilket var jättekul, säger Esther.
Stödet från Peter och Linus, både innan och under Slush, var värdefullt.
– Det underlättar verkligen att guidas av någon som känner mig och vet vad jag behöver. Det är alltså 13 000 personer på ett och samma ställe. Peter drog till exempel i en kontakt och fick in mig på ett slutsålt sidoevent som visade sig vara perfekt för mig, säger Esther.
Väl hemma återstår nu arbetet med att förvalta alla leads.
– Jag har två möten inbokade med personer som arbetar med innovation inom MusicTech och ska boka två till. Jag har nu en WhatsApp-grupp med ett gäng internationella kontakter, säger hon.
Linus är också mycket nöjd med dagarna i Helsingfors.
– Jag träffade många nya investerare som redan nu har lett till konkreta möten för bolag i inkubatorn. Jag har också träffat investerare som vi redan känner sedan tidigare för att uppdatera dem på statusen för bolag de tidigare har träffat, och presenterat en rad nya bolag, säger han.