Vidde vill utveckla världens mest hållbara snöskoter
Nya inkubatorbolaget Vidde arbetar för fullt med att ta fram världens mest hållbara eldrivna snöskoter. Det var efter en snöskotertur som grundarna Christian Lystrup och Yalda Mirbaz insåg att det måste finnas sätt att utveckla en mer hållbar lösning. De undersökte marknaden och fann att det fanns ett bolag som arbetade med elektriska snöskotrar, men inget som hade fått något större genomslag.
– När vi började titta på detta i 2021 fanns typ ingen elektrisk snöskoter i kommersiell drift i världen. Nu har det levererats några enheter till en handfull olika företag som enligt utsago är mycket nöjda med att gå över till el. Det blir både enklare underhåll, tystare och fossilfritt på samma gång, säger Christian.
Vidde inledde ett samarbete med forskningsinstitutet RISE för både konstruktion och cirkularitet och började resa kapital, vilket inkluderade finansiering från Almi. Redan första vintern rullade de ut den första elkonverterade prototypen.
– Den visade att det går alldeles utmärkt att elektrifiera snöskotrar, men elektrifieringen ger lite andra förutsättningar för drift än fossila fordon, säger Christian.
Vidde ingick nu ett samarbete med designbyrån Pininfarina, känd för att ha designat Ferrari Testarossa och många andra legendariska fordon sedan 30-talet. Tillsammans lägger de grunden för Vidde Alfa, en snöskoter som inte bara har cirkulär grund, utan också är högpresterande i kalla klimat.
Vidde Alfa har under vintern genomgått omfattande testning ihop med slutkunder som Skistar, Icehotel, Sveaskog och Skellefteå Kraft. Det har skett både i Viddes testanläggning som är skidanläggningen Storklinta i Jörn, Västerbotten samt i kundernas hemmiljö.
Enligt planen kommer en första kommersiell produkt att finnas tillgänglig redan i vinter. De första kunderna som Vidde siktar på är företag som använder maskinerna till skidanläggningar, skotersafari och liknande verksamhet.
– Utvecklingsarbete kan lätt bli omfattande så därför har vi likt när man utvecklar mjukvara valt att involvera våra slutkunder i både design och testarbete. Det kan ibland vara utmanande, men jag är säker på att metoden gjort att vi kapat upp till ett par år av utveckling och flera miljoner kronor i kostnader. Våra partners är också fantastiska på att ställa upp och det grundar sig såklart i att de verkligen vill ha ett alternativ på marknaden som hjälper dem ställa om sina företag till hållbara verksamheter, säger Christian.
Han berättar att Vidde har framtida planer på att erbjuda terrängfordon i bredare bemärkelse, som fyrhjulingar.
– Vi fokuserar nu på att kommersialisera världens första cirkulära elektriska snöskoter, därefter går resan vidare mot nya marknader och det finns planer om att gå vidare med terrängfordon.