Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Johanna Grimståhl, vd för koncernen Brightnest Group, valde inkubatorbolaget Evitys lösning för att samla ihop allt HR-arbete. Nu hjälper det bolaget att växa som planerat.

Evitys plattform löste Brightnest Groups HR-växtvärk

Publicerad 2022-12-13

Ett mindre bolag som växer snabbt kan drabbas av HR-växtvärk. Ett växande team betyder inte sällan fler mellanchefer och utspritt personalansvar, rekryteringar back to back, papper i högar och allt fler flöden att hålla reda på.

Johanna Grimståhl upplevde precis det. Hon är vd för koncernen Brightnest Group som erbjuder konsulttjänster inom kommunikation, digital marknadsföring och system- och affärsutveckling i Luleå, Göteborg, Stockholm och Gällivare. Tillväxtambitionerna är höga. Idag har Johanna ett fyrtiotal anställda och om tre år spår hon att den siffran fördubblats.

– Problemet hos oss var att allt HR-relaterat var utspritt på servern, på min dator, i mitt huvud, på min Onedrive, på kollegors Onedrives. Vi hade ingen samlad plats och inget samlat arbetssätt, och det gjorde oss sårbara. Jag kände att ska vi klara vår tillväxtresa utan att lägga enorma mängder tid på HR så behövs ett smart system som håller ihop allt, säger Johanna.

Hon kom i kontakt med inkubatorbolaget Evity och insåg snabbt att deras plattform som hjälper kunderna att systematisera, följa upp och samla allt HR-arbete på en enda plats, var precis det hon behövde. Idag är Evitys lösning HR-ryggraden i Brightnest Groups alla bolag.

– Där ligger till exempel alla våra policies och allt som rör onboarding av nya medarbetare, där skickar vi ut anställningsavtal och sekretessavtal, göra medarbetarundersökningar, och förbereder och dokumenterar medarbetarsamtal. Alla anställda har ett kontaktkort med allt från personuppgifter och födelsedag till kontonummer och specialkost. Det är ett system som är både lätt att använda och förstå.

Nu andra året som Evity-kund ser Johanna klara positiva effekter.

– Nu är det tydligt att vi jobbar på samma sätt i alla bolagen. Alla medarbetare får rätt information vid rätt tillfälle. Vi sparar in tid på varenda onboarding eftersom så mycket är automatiserat, och gör man som vi ungefär två rekryteringar i månaden så gör det skillnad. Det frigör tid till annat.

Supporten från team Evity beskriver hon som utmärkt.

– Plattformen utvecklas och förbättras hela tiden eftersom det finns en lyhördhet gentemot oss som kund. Vi kan komma med feedback utifrån vårt bolags behov och Tommy och gänget lyssnar. I chatten får vi hjälp om något trasslar, ofta är problemet löst samma dag eller dagen efter och det känns tryggt.

Om du som Johanna vill jobba smartare med HR så kan du boka en Evity-demo här.

Evitys topp 5 features för ett smartare HR-arbete

HR-kalender
Fungerar som en HR-administratör som hjälper kunden att kvalitetssäkra sina processer med planering, mötesmallar och uppföljning. 

Onboarding
Ger nya medarbetare en professionell introduktion för att komma igång i arbetet på bästa sätt. 

Medarbetarsamtal
Underlättar för chefer med planering, dokumentation och uppföljning av medarbetarsamtal och utveckling.

Offboarding
Ser till att överlämning blir smidig för medarbetare som slutar och stärker bilden av kunden som arbetsgivare. 

Medarbetarundersökningar
Underlättar för kunden att följa utvecklingen av nyckeltal över tid för att arbeta med att utveckla både personal och organisation. 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.