Västerbotten-bolag med globala lösningar demade på Umeå Tech Arena
Hologram-spel för strokedrabbade, en rymdvarelse-vän för deprimerade och en medicinsk träningsapp för kroniskt sjuka. Tre stjärnskott till Västerbotten-bolag demade för publiken på Umeå Tech Arena, alla med AgeTech-koppling. Se allt i efterhand!
I tisdags kväll samlades hundratals technördar och innovationsentusiaster på Norrlandsoperan för att med oss titta närmre på AgeTech, ett nytt teknikområde med fokus på lösningar som höjer livskvaliteten för gruppen äldre. Demografiska utvecklingen att fler lever allt längre är en så kallad megatrend globalt. Vissa menar att AgeTech idag befinner sig var FinTech var 2007, och att den framväxande branschen kommer bli mainstream det kommande decenniet.
Umeå står inför en stor utmaning. Gruppen äldre över 80 år ökar kraftigt med 69 procent fram till år 2033. Det är en av de högsta siffrorna i Sverige. Samtidigt är vår region ett fäste för banbrytande teknik, innovationer i världsklass och ett samarbetsklimat som många påstår är unikt. Hur kan vi samarbeta? Det pratade projektledaren Camilla Jägerving Isaksson från Umeå kommun om.
– Det här är en jättestor utmaning som påverkar oss alla. Vi behöver prata om det. Vi som offentlig sektor behöver samarbeta med många, bland annat teknikbolag för att hitta lösningar framåt.
”Våga köra”
Umeå kommun har startat det fysiska Seniortorget i centrala Umeå där äldre får hjälp med allt från att ladda ner appar och lära sig att handla mat på nätet, till att navigera bland alla tjänster och aktiviteter där ute. Men en digital tjänst behövs också. Nu har man ett pågående samarbete med inkubatorbolaget Umigotech som går ut på att skapa just en digital tjänst.
– Det vi ser är att nya teknikbolag sitter på perspektiv och kunskaper som vi som kommun saknar. Vi måste våga. Med hjälp av Uminova Innovation och Ignite Public så har vi idag, bara sex månader från start, en första version under utveckling. Ibland tänker vi för ofta risk, vad kan hända om vi gör det här? Vi behöver tänka mer i banorna, vad händer om vi inte gör det här? Och sen bara våga köra, sade Camilla.
Globala superlösningar från Västerbotten
Tre bolag från regionen visade sina lösningar på scenen. Alla tre med klar AgeTech-koppling.
Alumnen Brain Stimulation som Uminova Innovation stöttat i många år demonstrerade sin banbrytande rehabiliteringsmetod för strokedrabbade och hjärnskadade. Kognitiva och motoriska funktioner tränas med 3D-spel och Mixed Reality med hjälp av smarta glasögon. Publiken fick se en person gå runt på scenen i ett hologram och fånga fiskar i olika färger som belönas med poäng. Ett av femton spel som utvecklats.
Behovet av lösningen är nästan oöverskådligt stort då var tredje person runt om i världen drabbas av stroke och långt ifrån alla får den rehabilitering de behöver. Med Brain Stimulations metod kan de göra sin rehab hemma.
– Vi har under 2022 besökt 57 sjukhus. 50 kliniker vill ha det här, sade specialistläkaren och grundare Helena Fordell som för en tid sedan landade en investering från Backing Minds, med Draknästet-profilen Sara Wimmercranz i spetsen.
Inkubatorbolaget Vitala visade sin träningsapp för kroniskt sjuka som gör det möjligt för vårdgivare att förskriva träning och monitorera den. Automatiseringar och ett enkelt gränssnitt innebär ett minimi av administration. I dag har närmare hälften av Sveriges befolkning en kronisk sjukdom och en fjärdedel lever med mer än en kronisk sjukdom. Med rätt träning kan de må bättre. Bolaget stängde tidigare i år en investeringsrunda på 9 miljoner och har under hösten varit med i Norrskens Impact Accelerator, en accelerator dit 20 av världens hetaste impact-startups handplockas varje år.
– Vi söker fler till teamet så är du intresserad av en jobbmöjlighet, hör av dig. Och finns det vårdgivare i publiken så finns det möjlighet till samarbete, sade vd Petter Aasa från scenen.
Sista bolaget ut var Skellefteå-bolaget Mindeforce Game Lab som utvecklar framtidens digitala terapier mot psykisk ohälsa genom en spännande kombo av beteendevetenskap, underhållning och gamification. Idén baseras på forskning av Emma Lundberg, professor på KTH och Stanford University.
Mobilspelet Fig vänder sig till personer med depression och liknande diagnoser. I spelet hjälper användaren rymdvarelsen Fig att utveckla sin nya planet. Han behöver mat, sömn, hjälp med olika utmaningar med mera – men bara fem minuter per dag. Spelet uppmuntrar användaren att själv äta, sova och aktivera sig vilket också sen belönas i spelet nästa gång man klickar in.
– Responsen vi fått är väldigt rörande. En användare skrev att Fig är min enda vän, och en annan beskrev Fig som en filt på mitt hjärta, sade David Eriksson, CCO och medgrundare.
Bolaget tog tidigare i år in 28 miljoner kronor i nytt kapital för att genomföra kliniska prövningar.
”Tekniken finns ju”
I publiken satt Mikael Back från verksamheten Iris Hader. Varje dag hjälper han personer med olika typer av problematik att klara arbetspolitiska åtgärder. Personerna han möter, personer med psykisk ohälsa och inte sällan missbruk, behöver mycket stöttning för att klara sin vardag.
– De skulle behöva en app som funkar som en sorts mat och sov-klocka. En app som hjälper till med struktur och påminnelser, men som också är uppbyggt som ett spel. Mobilspelet Fig är briljant eftersom det uppmuntrar aktivitet utanför spelet och så är det roligt. Tekniken finns ju, det är ju tydligt, sade han – inspirerad att ta sin egen idé vidare.
Tävla i AgeTech Solution Challenge
Umeå Tech Arena avslutades med att Uminova Innovation lanserade tävlingen AgeTech Solution Challenge, där vi är på jakt efter innovativa affärsidéer som ökar livskvalitén för äldre. En kastad handske till alla innovativa problemlösare med bolagsdrömmar eller till alla som redan har ett teknikbolag och en lösning som kan skruvas i för att passa äldre. Sista ansökningsdag 31/1 2023.
Titta på hela Umeå Tech Arena i efterhand, när och var du vill!
Dela gärna länken.