Umeåstudenter vann resa till Silicon Valley
Hösten 2018 lanserade Tillväxtverket Innovation Boot Camp med ambitionen att inspirera studenter att utveckla hållbara affärsidéer baserade på FN:s globala hållbarhetsmål.
Sex universitet från Lund i söder till Umeå i norr deltog i projektet, av närmare 600 gick 22 studenter med de bästa affärsidéerna vidare till nästa steg i processen, att nu under våren 2019 få åka till Silicon Valley, San Francisco. Bland de 22 utvalda fanns ett team från Umeå. Det var Linnea Berggren, Viyan Ateaa, Emil Söderlind och Sofia Tovedal, som tillsammans startat Donation Platform, en affärsidé som de även deltagit med i Uminova Innovations Startupprogram.
Under resan fick studenterna träffa ett 20-tal representanter från startupbolag i Silicon Valley, Business Sweden och Nordic Innovation House.
– Vi träffade många superbegåvade och inspirerande människor i San Francisco och Silicon Valley, berättar Viyan Ateaa.
– Bland annt var vi med på en workshop som handlade om att på 30 sekunder kunna pitcha sin idé för investerare. Det viktigaste är att kunna visa på en lösning av ett problem, att problemet är viktigt, att det finns en marknad för lösningen och att den är skalbar, fortsätter hon.
Syftet med Tillväxtverkets initiativ är att få fler unga att våga satsa på entreprenörskap, något som Umeåstudenterna nu fått smak på.