Tre inkubatorbolag på lista över heta techdoldisar
Breakit har bett sina premium-prenumeranter att skicka in tips på lovande techbolag som flyger under radarn. Uppropet har resulterat i en lista med 30 lovande doldis-techbolag.
De flesta bolagen har tre saker gemensamt:
- De finns inte i Stockholmsområdet, utan på mindre orter
- De har valt en smal nisch med sin produkt.
- De gör inte av med särskilt mycket kapital. Faktum är att många växer enbart med egna medel.
På listan hittar vi tre bolag som får eller fått affärsstöd från Uminova Innovation: inkubatorbolaget Photon Sports, samt alumnerna Adlede och MYoroface.
PHOTON SPORTS använder 3D-kameror och sensorer för att mäta idrottares snabbhet och explosivitet. Nyligt tog grundaren Jonas Sjöberg och delägaren och fotbollsproffset Hanna Marklund in 8,5 miljoner och man gör sig nu redo att lansera i Skandinavien. Sjöberg säger att målsättningen är att bli en betydande aktör i Norden i år, och erövra Europa under 2022.
– Det är ambitiösa mål och vi är ödmjuka och införstådda med att uppskalning kan ta lite tid. Dock är vi norrländskt trygga i produkten och ser att det bara är en tidsfråga innan vi omsätter åttasiffriga belopp, säger Sjöberg.
MYOROFACE har utvecklat ett träningsverktyg mot snarkningar och sura uppstötningar. 2017 och 2018 växte bolaget med 100 procent årligen. 2019 och 2020 50 procent årligen.
– När vi lanserade trodde vi att vårdgivarna var vår målgrupp. Vi fick en del försäljning direkt, men det hände för lite. Vården är för långsam. Vi kände att vi behövde göra något. Idag riktar vi oss med fokus mot slutkund, och vår nya e-handelsplattform går väldigt bra, säger vd Ylvali Gerling.
ADLEDE har tagit fram en avancerad teknik för kontextuell annonsering. Ikea använder bolagets tjänst i flera länder för att placera sina annonser i rätt typ av sammanhang. Stjärnentreprenören och forskaren Johanna Björklund är en av huvudpersonerna bakom bolaget.
Den digitala annonsplattformen ägs gemensamt av flera danska mediahus som TV 2, JP / Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier och Sjællandske Medier. Varje medlem ansvarar fortfarande för sina säljaktiviteter men kvalitet och öppna data inom samarbetet är A och O. Företagen delar också på utgifterna för tekniken. Det innebär att man kan erbjuda ett riktigt starkt alternativ till Facebook och Google.
– Vi säkerställer att annonsörerna endast visas i de sammanhang de önskar för att stärka varumärket och skapa effekt. Detta stärker utgivarnas förutsättningar och i förlängningen läsarna, som fortsatt får tillgång till kvalitetsjournalistik utan att betala med personlig information, säger Mona Forsman, teamledare Adlede.