The Fine Arc vinner SVT:s upphandling
Inkubatorbolaget The Fine Arc har tecknat avtal med Sverige Television efter en stor upphandling. De Umeåbaserade spelutvecklarna har i konkurrens med andra anbudslämnare runt om i landet valts ut för att hjälpa tv-jätten med en mängd kompetenser och tjänster inom spelutveckling: 3D-grafik, animation, programmering, speldesign och ljuddesign bland annat. Avtalet är på ett år med möjlighet till tre års förlängning.
– Det är jätteroligt! Det innebär en ökad trygghet för oss som litet bolag och det är spännande att få arbeta med ett så stort varumärke. Det visar att vi är ett seriöst alternativ på marknaden och det här får oss att step up our game ännu mer. Matchningen mellan oss och teamet hos SVT känns nästan skräddarsytt. De jobbar lite som en agile indie studio med moderna och kreativa processer precis som vi så vi tror att det här kommer att bli väldigt bra, säger, vd Daniel Olofsson.
Grundaren Per Fransson instämmer.
– Senaste åren har vårt fokus varit att bevisföra att vi är ett spelutvecklingsbolag att räkna med, och då handlar det om att kunna visa upp leveranser. Att SVT litar på oss är ett stort och viktigt kvitto. Avtalet är ganska nytt så vi vet inte exakt vilka uppdrag vi kommer att få, men vi ser fram emot att få veta mer framåt och använda det här för att utveckla vårt bolag snabbare.
Det duon i alla fall vet är att deras första uppdrag kommer att vara kopplat till Bolibompas plattformar. Målgruppen där är barn på 2-5 år, alltså en annan publik än den som spelutvecklare i regel är vana att utgå från, men Per är från början lärare och har utvecklat pedagogiska spel tidigare.
– Utvecklar du ett vanligt spel så vill du att spelaren ska spela så mycket som möjligt. Framgång för SVT är om Bolibompa-appen är en hjälp för föräldrarna. Vi pratar 20-30 minuter av kognitivt utvecklande och interaktiva spel med tidiga avslut som barnen kan sitta med medan föräldrarna lagar middag. Det ska inte vara spel som man inte vill sluta spela. Det är förstås ett annorlunda perspektiv i spelvärlden, säger Per.
En annan utmaning är hårdvaran.
– Man sätter inte ny dyr teknik i händerna på små barn utan de får den sämsta hårdvaran i familjen. Gamla mobiltelefoner och paddor, vilket betyder att SVT:s team måste supporta också mycket gammal hårdvara. Spelutvecklare utvecklar ju annars spel åt en publik som i regel sitter på vass teknik. Bolibompa-publiken är inte en köpstark målgrupp men krävande, säger Daniel.
Fredrik Nyström är duons affärsutvecklare och han har följt bolaget under hela resan i inkubatorn.
– Jag har jobbat med killarna under lång tid och vet hur skickliga de är, och det här avtalet gör just det tydligt för alla. Att vinna den här typen av upphandling är stort eftersom det kan möjliggöra en acceleration i bolagsutvecklingen. Också att man som litet bolag kan kombinera arbete med egna projekt parallellt med externa uppdrag, säger Fredrik.