Tänk stadier när du ska mäta bolagets impact
Sweden Innovation Days är ett fyra dagar återkommande event som riktar strålkastarljuset mot svensk innovationskraft och hela världen är inbjuden. I år var temat globala målen. Förutom att matcha ihop våra startups med storbolagsjättar runt om i världen missade vi förstås inte chansen att rigga en egen programpunkt.
Vi valde att berätta hur vi som inkubator gör för att hjälpa startups att mäta sina positiva avtryck. Nu snackar vi konkret.
Vi tog med oss Insightgap Psychology och Vitala, två startups hos oss som nyligt borrat i det här tillsammans med gästexperten Fredrik Blomquist från Institute for Transition. Insightgap Psychology har utvecklat ett digitalt verktyg för att stärka förmågan att förstå och hantera sina egna känslor. Vitala har utvecklat en banbrytande medicinsk träningsapp, speciellt framtagen för att hjälpa kroniskt sjuka att må bättre.
Att mäta hållbarhet kan kännas oöverstigligt, men ett smart knep är att sätta ett framtidsscenario och sedan bryta ner det långsiktiga målet i mindre munsbitar. Att mäta din impact i olika stadier helt enkelt. Och att bara sätta igång istället för att vänta på ett facit som inte finns.
– Just det var en väldig hjälp för mig. Att tänka i stadier och utgångspunkten att alla bolag behöver lösa det här på sitt eget sätt, sade Joakim Blomqvist från Insightgap Psychology.
– Kortsiktigt arbete leder till kortsiktiga resultat. Fler bolag borde bli bättre på att säga vad man vill uppnå långsiktigt, våga måla upp ett framtidsscenario om vart man vill. När du vet vilken hållbarhetseffekt du vill ha uppnått där i framtiden är det lättare att arbeta bakåt i olika steg, sade Fredrik Blomquist.
Se hela programpunkten Making real change: How startups can model their impact från 18/1 i länken!