Studenter utvecklade hållbara affärsidéer på Innovation Boot Camp
Innovation Boot Camp arrangerades den 8-11 november i Umeå där studenter inom olika ämnesområden deltog i en tre dagar lång workshop. Tillsammans utvecklade nya hållbara affärslösningar utifrån problemställningar från offentlig sektor, det lokala näringslivet eller som de kommit på själva. Syftet med Innovation Boot Camp är att få fler unga att satsa på entreprenörskap, ge dem möjlighet att träna på sitt innovationstänk och förmåga att skapa nya lösningar som kan leda till nya framtida företag.
Totalt deltog 11 team med två till fem personer i varje team. Alla idéerna presenterades på måndagen under ett pitchevent på Umeå Universitet.
En plattform för att digitalisera naturen
Ett team som lyckades allra bäst och belönades med en inspirationsresa var Albin Nyström och Axel Ljudén som pluggar till jägmästare på SLU. Deras idé heter Plocka som blev mest uppmärksammad och killarna tog hem första pris.
-Genom Plocka så vill vi skapa en digital plattform för naturen. I fredags när vi startade Innovation Boot Camp så ville vi utveckla en app för att hitta svamp i skogen baserat på GIS data. Men efter helgen har vi insett att det går att utveckla en digitalplattform för att hitta exempelvis älg eller olika sorters bär och flera andra användningsområden inom skogen. Vi hoppas att Plocka kan öka intresset för skog och natur, säger Albin Nyström och Axel Ljudén.
-Vi är jätteglada att vi vann första pris på Innovation Boot Camp och vi hoppas att vi kan göra en inspirationsresa till ett annat europeiskt land för att utforska möjligheterna för vår affärsidé, berättar Albin Nyström och Axel Ljudén.
Flera studenter pitchade deras idéer på Innovation Booth Camp
Umeå’s innovationsstödssystem, som tillsammans organiserade Innovation Boot Camp, ser stor potential i många av de idéer som utvecklades under helgen, och berättar att det var ett riktigt tufft beslut att utse ett vinnande team. Arrangörerna hoppas även på att många av de team som bildades fortsätter att arbeta med sina affärsidéer samt tar tillvara på det stöd som finns att tillgå, och riktar ett stort tack till alla fantastiskt duktiga deltagare.
Innovation Boot Camp arrangerades av: Almi Företagspartner Nord, BIC Factory, Coompanion Nord, eXpression Umeå, Region Västerbotten, SLU Holding, Student Startup Hub, Umeå Biotech Incubator, Umeå universitet Innovationskontor, Uminova Innovation och Venture Cup.