Startup-resan tog slut men gav kunskap för livet
Martin Krosstedt och Jonathan Jehander, grundare av startup-bolaget BriXtar, fick en affärsidé när de byggde LEGO med sina barn. De såg framför sig en plattform för föräldrar och barn som ville bygga nya konstruktioner med sina gamla LEGO-bitar. Bolaget BriXtar skapades och samlade på kort tid tusentals användare. Men trots ett tydligt behov och att en marknad fanns tvingades Martin och Jonathan hösten 2018 lägga ner sitt livsprojekt.
När vi nu några månader senare möts för att de ska få sammanfatta vad de lärt sig på sin startup-resa visar det sig att de båda idag känner sig själva bättre och fått med sig mängder av kunskap om vad som krävs för att driva ett startup-bolag.
”Det häftigaste jag gjort”
– Det här är bland det häftigaste jag gjort med alla utmaningar och all energi man fick. För en adrenalinjunkie som jag var det speciellt, säger Martin Krosstedt.
Jonathan Jehander håller med och berättar att det är svårt att räkna alla timmar som han och Martin lagt ner på BriXtar.
– Det var väldigt mycket, varenda kväll, varenda helg. Vi uppslukades av det, men det är viktigt med passion. Du måste ha passionen för att kunna ge det där lilla extra varje dag, säger Jonathan.
– Det har varit det absolut jobbigaste jag gjort i mitt liv. Men också det roligaste. Att skapa något eget, att från grunden ta en idé och få ut en produkt på marknaden som genererade värde för tusentals människor. Det är jäkligt kul och det är en stolthet jag bär med mig att vi kom så långt, säger Jonathan.
LEGO-bygget som skulle flyga
Med BriXtar ville Martin Krosstedt och Jonathan Jehander göra det enklare för LEGO-byggare över hela världen att återanvända LEGO-bitar till nya konstruktioner och byggen. Målgruppen var både vuxna entusiaster och barn med föräldrar, uppskattningsvis finns det 400 miljoner människor som någon gång under året bygger LEGO och BriXtar fick snabbt flera tusen användare till sin produkt.
Ändå räckte inte idén fram till ett fullskaligt bolag som kunde flyga själv. För trots att det fanns användare och en marknad tvingades Martin och Jonathan under hösten 2018 lägga ner hela projektet.
– Man brukar tala om dödens dal, vi hamnade där. Kapitalet tog slut och det blev för stor risk för investerare att följa oss till nästa fas, förklarar Jonathan Jehander.
När vi träffas för denna intervju har det gått några månader sedan de valde att lägga ner BriXtar. Det sved och var inte ett lätt beslut, erkänner de båda, men just då var det oundvikligt.
Nyttiga lärdomar
Idag har Martin Krosstedt och Jonathan Jehander gått tillbaka till jobb inom bankvärlden, något som båda kom från innan de gav sig in i startup-branschen. De lärdomar som de tagit med sig från åren med BriXtar har blivit till mycket nyttig erfarenhet som de kan använda sig av i framtiden. Det är också lärdomar som de gärna delar med sig till andra som står inför att börja sin startup-resa.
– Var prestigelös, du kommer att behöva göra allt. Pröva din hisspitch på alla. Varje ny kontakt kan vara en potentiell kund, leverantör, anställd eller investerare. Se till att ha en hisspitch för alla målgrupper. Anpassa till profilen du nätverkar med. Från början räcker det med en enkel Powerpoint-presentation som du kan använda för att testa affärsidén tidigt mot marknaden, säger Martin Krosstedt.
– Be om hjälp, du kommer att bli förvånad över hur många som vill hjälpa till. Det finns en pay it forward-kultur i startup-branschen, se till att nyttja den, fortsätter han.
– Sätt upp tydliga mål, fokus är viktigt. Men unna dig också att ha kul på resan, ta en paus ibland och fira framgångar som du gör, säger han.
Martin Krosstedt och Jonathan Jehander betonar också vikten av att tidigt hitta en affärsmodell för hur företaget ska kunna tjäna pengar.
– Se till att validera din affärsidé tidigt. Hur kan du ta betalt för den? Av vem ska du ta betalt? Affärsmodellen är A och O. Du måste kunna tjäna pengar på din affärsidé, även om du tänker lösa världsproblemen och de globala utmaningarna. Så se till att testa din affärsmodell så tidigt som möjligt, inte minst för att investerarna vill se det, säger Martin Krosstedt.
Hitta marknaden
Jonathan Jehander betonar att bruset är stort och även om det är en fantastisk tjänst eller produkt så gäller det att hitta en marknad tidigt.
– Det är viktigt att smalna av, att begränsa sig till en tydlig målgrupp och bli relevant för dem, säger Jonathan Jehander.
Vad var det då som gjorde att BriXtar inte bar hela vägen, trots alla timmar och all passion som Martin och Jonathan gav till projektet?
– Vi hade en strategi för att verifiera marknaden. Vi hade en målsättning för hur vi skulle tjäna pengar. Men vi behövde mer kapital för att utveckla tjänsten och vi lyckades inte få in det, säger Martin Krosstedt.
På slutet försökte de finna alla vägar. Där fanns diskussioner med en asiatisk miljardär, där fanns planer på samarbete med stora bolag och idéer om e-handel, men inget av detta gick i lås.
När Jonathan tänker tillbaka ser han att de borde ha testat mycket mer på användarna innan de utvecklade sin produkt. Så kallade mockups är en variant som ger en bild av hur produkten kommer att se ut, utan att den behöver vara färdig. Mer sådant, på ett tidigt stadium, hade varit bra att ha.
– Det är viktigt att fråga användarna. Vi hade en stor målgrupp som var barn och det ställer särskilt stora krav på användarvänlighet, säger Jonathan Jehander.
– Vi försökte hitta alla möjliga lösningar, men det hjälpte inte. På slutet höll vi på att gå sönder, det var inte sunt för oss, konstaterar Martin Krosstedt.
Inkubatorer en fantastisk resurs
BriXtar var under sin tid med i två inkubator. Först hos Bizmaker och sedan Uminova Innovation. En fantastisk resurs, menar de båda.
– Det har hjälpt oss att arbeta mer strukturerat. Vi har fått verktyg och coachning som varit relevant i de skeden vi befunnit oss i. Vi har fått nätverk, kunna sitta med andra startups och fått hjälp med internationalisering. Det har gett oss ett entreprenöriellt mindset, säger Martin Krosstedt.
– Det affärsstöd vi fick var oerhört värdefullt. Vi fick träffa experter och affärsutvecklarna gav oss en röd råd att följa, förklarar Jonathan Jehander.
Umeå som bas
Många tänker sig att ett startup-bolag måste utgå från Stockholm för att lyckas, men Martin och Jonathan menar att det finns fördelar med att ha sin bas i en annan del av landet. För BriXtar var Umeå en bra utgångspunkt, det kan exempelvis vara lättare att få ta del av så kallade mjuka medel om man går utanför Stockholm. Mjuka medel är finansiering via statliga institutioner eller via EU-medel i form av innovationscheckar, innovationslån och bidrag som inte innebär att företaget säljs av på samma sätt som när en investerare går in i bolaget.
Att ta hand om sig själv
Både Martin Krosstedt och Jonathan Jehander gillar att träna och det är något som de betonar som viktigt att hålla i för den som vill driva ett startup-bolag.
– Man behöver ha kraft och vara i balans när motgångar kommer. Träning och kost är viktigt. Vi tränade mycket för att kunna hålla ett högt tempo. Jag har aldrig sprungit så mycket som jag gjorde under de här åren, säger Martin Krosstedt.
Hur ser de då på framtiden? Idag har de jobb de trivs med inom bank och finans. Är de brända och rädda för att ge sig in i startup-världen igen? Nej, bedyrar båda, men allt har sin tid. Det känner sig fortfarande lockade att pröva igen, men nästa gång behöver det inte vara som drivande entreprenör. Med all kunskap de bär med sig idag efter BriXtar kan de också se sig som mentorer, sitta i en styrelse eller bli investerare. Men hur eller på vilket sätt, det får framtiden utvisa.
[tipsbox id=”21231″]