Spelmotor ska öppna upp ny värld av spelupplevelser
Blast Bit ger sig i kast med en av de största utmaningarna inom spelutveckling, nämligen utvecklingstiden. När man utvecklar ett spel behöver man i allmänhet koda varje ny level och händelse, även när man ger sken av att spelaren gör fria val. I verkligheten styr spelet spelaren i en förutbestämd riktning. Att skapa en mängd realistiska valmöjligheter skulle vara för tidskrävande och resultera i orimliga utvecklingskostnader. Blast Bit utvecklar en egen story engine som med hjälp av maskininlärning och AI automatiskt designar och genererar nya världar och händelser utifrån val spelaren gör. Resultatet blir en mer unik och dynamisk spelupplevelse.
Under våren antogs Blast Bit till inkubatorn. Bolagets är grundat av spelutvecklingsveteranerna Patrik Knutsson, tidigare VD hos Level Eight, och Joel Jonasson, tidigare producent och dataanalytiker hos Turborilla och COO hos Level Eight. Båda arbetar nu heltid med sin nya satsning.
– Spelare har mer eller mindre vant sig vid att vissa saker inte finns i spel. Exempelvis, om du interagerar med ”datorstyrda” karaktärer säger de ofta samma mening om och om igen som en form av digital statist. Vi hoppas kunna ge även dessa statister djup och historia, och göra det möjligt för dem att interagera med spelaren som om interaktionen vore skriptad. Om det här sättet att bygga spel på visar sig fungera i praktiken kommer metoden kunna revolutionera spelindustrin globalt och det verkar även finnas många tänkbara tillämpningar inom simulation och utbildning, säger Joel Jonasson.
– Just nu utvecklar vi en MVP och under hösten går vi in i en verifierings- och valideringsfas och utvärdering av viktiga KPI-er. Målet är att kunna släppa en första version av produkten vid årsskiftet, säger Patrik Knutsson
Universitetet är en viktig miljö att docka an till.
– Det här är ett nytt område så vi ska undersöka kompetenser och möjligheter till samarbeten inom universitetet för att knyta till oss forskning och ingenjörskonst som kan hjälpa oss. Vi har stor erfarenhet att utveckla spel på det mer traditionella sättet, men det här är något helt nytt. Ju fler perspektiv vi får på det här desto bättre, säger Patrik Knutsson.
Uminova Innovation driver tillsammans med systerinkubatorn eXpression Umeå Game Hub Umeå, en satsning för att försäkra att Umeå som plats har och fortsätter att ha det som behövs för att vara konkurrenskraftig inom spelutveckling. Genom att skapa forum och mötesplatser för spelutvecklare och personer skickliga på kreativa upplevelser vill man så frön till fruktsamma samarbeten och utbyten. Affärsutvecklaren Fredrik Nyström är ansvarig för arbetet från Uminova Innovations sida.
– Fredrik är anledningen till varför vi valt att arbeta med just Uminova Innovation. När vi drivit bolag tidigare har vi bara kört på, men vi vet att Fredrik kan ge oss nya perspektiv på affärsutveckling och han sitter på ett värdefullt kontaktnät. Uminova Innovation hjälper också till med juridik, kommunikation och andra specialistområden som kan hjälpa oss att lyckas så snabbt som möjligt. Eftersom Uminova Innovation har sin spelsatsning så finns det också andra spelutvecklingsbolag här som vi kan sitta nära, säger Joel Jonasson.
Fredrik själv tycker att Blast Bit är ett lyckat tillskott i inkubatorn.
– Det här teamet kan saker som kan vara berikande för andra som utvecklar spel. Det är genom att föra samman personer som alla brinner för spel och utveckling som Umeå kan fortsätta att vara i framkant inom gaming. Vi arbetar utifrån premissen att ett plus ett blir tre. Och så behöver vi en spelutbildning förstås, det är en viktig pusselbit, säger Fredrik Nyström.