Sök Startupprogrammet och förverkliga din affärsidé
Elitsatsande idrottare som både vill må och prestera bättre kan få hjälp via internet. Det var en av affärsidéerna som kvalade in till Startupprogrammet hösten 2018 hos Uminova Innovation. För idégivarna Mikael Nilsson och Henrik Andersson blev det ett lyft att vara med.
– Jag kunde noll om att bygga företag, men har fått lära mig mycket genom Startupprogrammet. Det är framför allt ett förhållningssätt vi fått med oss, hur vi ska hantera kunder. Det blev en ny insikt för oss, att fråga våra kunder vad de vill ha, säger Henrik Andersson.
Här kan du söka till Startupprogrammet, våren 2019. (Sök senast 28 januari.)
Hjälp att utveckla idén
Under några intensiva månader fick Mikael Nilsson och Henrik Andersson genom Startupprogrammet hjälp med att utveckla sin idé. Det gav stark inspiration och blev till ett perfekt avstamp för deras företag. Med sina nyvunna kunskaper utvecklar Mikael Nilsson och Henrik Andersson nu en digital plattform som aktiva idrottare kan använda för att prestera och må bättre.
Nätverk och få kontakter
Att de dessutom under Startupprogrammet fick tillfälle att träffa andra med affärsidéer inom olika områden har också varit värdefullt, menar de båda. En resetoalett för rullstolsburna, en ny fiskerulle och ett digitalt verktyg för mensstyrd träning var några av de idéer som utvecklades under höstens Startupprogram.
Varje omgång av Startupprogrammet avslutas med en så kallad Demo Day då deltagarna inför stor publik får presentera sina idéer.
– Det har varit otroligt inspirerande att vara med i startupprogrammet och se alla deltagare kämpa på för att bli bättre, menade Fredrik Sahl i samband med att hans team Flow Below vann första pris efter höstens omgång 2018 med en lösning för att upptäcka sprickor i läckande vatten- och avloppsrör.
Röster om Startupprogrammet
Uminova Innovations Startupprogram arrangeras två gånger per år och pågår under tre månader. I vårt nyhetsflöde har vi skrivit flera artiklar om detta, här är några röster från dessa artiklar.
Helena Nydahl, Förnybart energilager, miljövänligare tryckluftslagring.
”Som tekniker är både jag och min kompanjon väldigt intresserade av att utveckla tekniken, men för att detta ska bli en gångbar produkt måste vi också kartlägga vad marknaden behöver och vill ha. Kunskaperna jag får med mig från programmet och alla workshops på Uminova kan jag också använda till att förbättra min forskning.” Läs mer.
Joakim Blomquist, Ther-Appy, ett digitalt självhjälps-program som hjälper människor att uppleva ett ökat välmående.
”Sök, verkligen. Oavsett var Startupprogrammet leder dig så kommer du att lära dig massor. Jag har till exempel lärt mig mycket om att förklara min idé för andra. Klienter förstår och har alltid förstått vad jag pratar om, men att få till exempel investerare att förstå min idé är något helt annat.” Läs mer.
Alex Prowse, Northern MGMT, en plattform för att hitta rätt person inom de kreativa områdena.
”Det handlar så mycket om att ta den där energin och omvandla den till driv.” Läs mer.
Johan Ekenstedt, Arboreal, digital mätning för bättre prognoser och beslutsunderlag i skog.
”Det är nog allmänt så att man tenderar att bli blind för sin affärsidé, att man är så nära att man till sist bara ser fördelarna och förtjänsterna. Det är lättare för folk på utsidan att se svagheterna och bristerna, att ställa de där nödvändiga frågorna. Det kommer programmet att hjälpa mig med.” Läs mer.
Raphaela Bieber Bardt, MetaDate, webbläsarextension som fungerar som ett osynligt lager som man kan rita på och dela med andra.
”Det känns fantastiskt. Det är framför allt en bekräftelse på att det är en idé som bär, att det finns ett intresse för detta och att det är rätt sak att satsa på.” Läs mer.
Sök Startupprogrammet till våren 2019.
För vem
- ni har en innovativ affärsidé som löser ett verkligt problem
- affärsidén har potential att växa, gärna internationellt på sikt
- ni siktar högt och får saker att hända och kan dedikera tid och energi till er idé
- ni har en genuin vilja att lära och få feedback
Ni får
- en crash course i Lean startup och Customer Development
- under sex workshops fördjupar vi era kunskaper i hur man identifierar sina kunder, verifierar sin affärsidé, skapar en skalbar affärsmodell, lyckas med pitchen och hittar smart finansiering.
- kunskap, hjälp och coachning av erfarna affärsutvecklare
- inspiration och feedback från gästtalare och entreprenörer som lyckats (och stundvis misslyckats) samt lärdomar och erfarenheter från de andra deltagarna.
- tillgång till våra lokaler och våra många nätverk.