Softjoys molnlösning för cybersäkerhet redo för marknaden
Svenska verksamheter utsätts för nära 900 cyberattacker i veckan. IT-brotten blir inte bara fler och fler, de blir allt mer allvarliga med ibland svåra konsekvenser. Och utvecklingen globalt ser likadan ut. Kostnaden för cyberattacker runt om i världen låg för några år sedan på hisnande 5 miljarder svenska kronor, och siffran har stigit sedan dess.
Att skydda sig mot dataintrång är enligt lag ett måste för organisationer och företag inom EU, och regelverket kommer att skärpas ytterligare 2024. Att skydda sig kräver både handpåläggning och vass expertkunskap, och den manuella aspekten gör att det är lätt att missa viktiga bitar.
Nya inkubatorbolaget Softjoy har utvecklat en smart lösning, molntjänsten Let’s-Secure EU, som snabbt ger kunden insikter om sin sårbarhet utifrån en hackers perspektiv. I en stor organisation kan det röra sig om flera hundra eller till och med tusen brister. I Softjoys rapporter rankas bristerna efter allvarlighetsgrad för att kunden lättare ska veta vilka brister som behöver åtgärdas först.
– Vår tjänst är molnbaserad och den kräver inte att man installerar något. Kunden får två rapporter, en för styrelserummet och en mer detaljerad åtgärdslista till teknikerna. Rapporterna får man så ofta eller sällan som man vill, säger Mattias Nilsson, medgrundare.
Mattias och kollegan Jörgen Olofsson har båda lång erfarenhet från databranschen, bland annat från Umeå Datakonsulter, C4 Contexture och COS Systems. De har känt varandra i över två decennier och för en tid sedan bestämde sig duon för att göra en egen satsning och utveckla lösningar som de vet att marknaden behöver.
– Det känns rätt i tid nu. Att utveckla och bygga något från grunden. Det känns fantastiskt roligt att vara inne i inkubatorn och vi har redan fått massor med värdefull input. Det finns en härlig stämning här, säger Jörgen.
Framåt är fokus att sälja produkten Let’s Secure EU inom Sverige, men som namnet antyder att även sälja på en internationell marknad.
– Inkubatorns hjälp att vässa vårt sälj och vår marknadskommunikation för att nå fler kunder och göra affärer är precis det vi behöver nu. Produkten är klar och referenskunder finns. Nu är det dags att sprida budskapet både i Sverige och utomlands. Vi tror starkt på Uminova Innovations nätverk och erfarenheten som finns här, säger Mattias.
Om ditt bolag eller verksamhet vill få mer koll på er IT-säkerhet, läs mer om Softjoys lösning här.