Skattjakt i uppkopplade butiker
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar. Redan nu är det en tydlig trend att både kunder och traditionella butiker blir alltmer uppkopplade. I framtiden förväntas online och offline bli ett och samma, något som påverkar framtidens säljverktyg och hur relationer med kunderna skapas. Detta gäller även upplevelser av event, mässor och nöjesparker. Umeåföretaget Handla.io har lösningen för detta.
Skattjakt i augmented reality
Handla.io har utvecklat produkten Treasure, det är en app som har flera olika aktiviteter i augmented reality, (förstärkt verklighet) vilket är en direktsänd betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö vars element förstärks (eller kompletteras) med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video och grafik.
I appen utför deltagaren en skattjakt med hjälp av sin mobiltelefon. Efter avklarad skattjakt får deltagaren poäng som kan användas för att låsa upp erbjudanden från arrangören och arrangörens samarbetspartners. Exempelvis kan butiker i ett köpcentrum lägga in erbjudanden när köpcentrumet gör en skattjakt. Appen innehåller även funktioner som möjliggör utlottningar, tävlingar, utvärderingar osv.
Skattjakterna består av fysiska bilder som placeras ut i banor. Genom att använda appen Treasure och rikta kameran mot dessa bilder visas digitala ledtrådar och skatter. Att hitta skatter ger deltagaren poäng som kan låsa upp annonser och tävlingar.
Kundupplevelsen central
Aktiviteterna i Treasure kan användas för att skapa mervärde för besökare, för att driva flöden och för att skapa merförsäljning. Med Treasure visar data exakt vilken effekt din aktivitet haft.
– Treasure passar i alla sammanhang där kundupplevelsen är av central betydelse, till exempel hos köpcentrum, mässor, nöjesparker, event, boendeanläggningar och dagligvarubutiker, säger vd Tommy Eriksson.
Marknaden för digitala lösningar som ökar attraktionskraften för fysiska butiker och mötesplatser är stor. Den digifysiska mötet – när den digitala och fysiska världen möts – spås bli en av de stora trenderna framöver. Konsumentmakten har vuxit i takt med digitaliseringen, idag kan kunder snabbt söka fram och jämföra olika produkter och tjänster och handla varor från alla världens hörn till historiskt låga priser. Traditionella butiker har länge försökt hänga med i utvecklingen och anpassa sina erbjudanden för att möte kundernas nya förväntningar.
– Handla.io erbjuder innovativa lösningar, både för den fysiska handeln och för alla tänkbara mötesplatser och event. Deras produkt är en frisk fläkt som ger mervärde för kunderna, säger Anna Hedström, Norrlandsfonden som stöder Handla.io.