Simulatorer för fordonsutbildning en lyckad affärsidé
Smörgåstårta och stort kalas bjuder Skillster på när de firar tre år som företag. Sedan ett år tillbaka har företaget sina lokaler i en av sjöbodarna vi köpcentret Strömpilen i Umeå. Närmare älven går det inte att komma, från terrassen utanför köket är det bara ett par meter ner till vattnet.
– Det är underbart att få sitta på ett så här fint ställe vid älven, det är livsglädje att få gå ut hit och ta en kopp kaffe, säger Andreas Lind, vd för Skillster, och pekar ut mot vattnet där isen nu har lagt sig, klädd med ett lysande vitt snötäcke.
– Men framför allt är det här ett ställe där vi kan växa, just nu är vi åtta personer, men här kan vi bli tio, tolv, säger Andreas Lind.
Utbildning med simulatorer
Skillster har tagit fram mjukvara och utbildningspaket för träning i simulator för chaufförer av tunga fordon. Det har blivit en efterfrågad produkt som gör det enklare, mer effektiv och billigare att utbilda förare. Idag har Skillster ett 50-tal kunder bland gymnasieskolor, yrkesskolor och yrkesutbildningar som utbildar lastbils- och busschaufförer, grävare- och hjullastarchaufförer. Främst finns kunderna i Sverige men även några i Finland.
– Vi fokuserar på mjukvaran i tekniken. Vi har under åren tagit fram ett mycket bättre utbildningsinnehåll som ska kunna användas dagligen. Kunderna hyr mjukvaran per år och det funkar väldigt bra tillsammans med skolornas budget per termin.
Skillsters kurva har stigit uppåt hela tiden under de tre år som företaget funnits. Från det första årets omsättning på knappt en miljon till dagens nära tio miljoner har resan varit stabil, och den ser inte ut att avta. I företaget sker en ständig utveckling av produkterna. Före jul släpptes exempelvis en simulering för timmerlastbilar med kran för stockhantering.
– Under kommande året förväntar vi oss att öka omsättning med tre miljoner till, säger Andreas Lind.
Började resan på inkubator
Under de första två åren satt Skillster på Uminova Innovation som inkubatorbolag. Det var en perfekt start för företaget, menar Andreas Lind.
– Att få vara en del av något större, det var viktigt för oss. Det gav möjlighet att träffa andra bolag, få reda på deras situation och jämför med oss. Att dessutom ha en affärscoach som hela tiden kommer med tips och ställer frågor, hjälper oss att verifiera mot kund och piskar på oss lite, det har varit jätteviktigt, säger Andreas Lind.