Sigrs nya tröjor hyllar jämställt cykellopp
Alumnen Sigr hyllar Sverigeloppet genom att släppa tre tröjor som bottnar i värderingar som de menar är viktiga för att cykelsporten ska nästa kliv. I Sverigeloppet cyklar män och kvinnor tillsammans i samma team, från Haparanda i norr till Ystad i söder. Loppet, bestående av sju etapper och sammanlagt 180 mil, äger rum i augusti.
– Att män och kvinnor cyklar ett lopp genom ett helt land ihop, samma datum, samma distans och på samma villkor hör tyvärr inte till normen inom cyklingen globalt. Det är därför Sverigeloppet är så viktigt, för det visar upp hur cykling kan vara, säger Fredrik Petrusson, designer på Sigr.
Släppet består av 100% återvunna tröjor med mönster inspirerat av topografin i landskapet. Höjdkurvor får symbolisera de ansträngande stigningarna och de vita knogarna.
– Sigr har tagit jämställdhet på allvar sedan företaget bildades, det genomsyrar allt vi gör. Vår vision är att offensivt bidra till cykling som en sport för alla, både män och kvinnor. Det går som en röd tråd genom allt från affärsutveckling, teamet, designen, sälj, marknadsföring och kundkontakt. Det är också viktigt för oss att lyfta andra som strävar mot samma mål, säger VD Jenny Ferry.
Sara Olofsdotter, affärsutvecklare hos Uminova Innovation och specialiserad på marknadsstrategier, har jobbat nära Sigr.
– Att som startup ta en tydlig position på en konkurrensutsatt marknad är både nödvändigt och svårt. Det kräver mod att tänka stort, skärpa för att hitta sin unika spets och fokus att hålla den riktning man valt. Det kräver sann dedikation för det varumärke man vill bygga och uthållighet i den nytta man vill leverera till kund. Sigr har jobbat imponerande metodiskt med dessa frågor från dag ett. Alltid lyhört och nyfiket. Tillsammans har vi borrat, workshoppat och itererat, ibland med andra proffs inom fältet. Med sin starka polstjärna kan teamet nå hur långt som helst, säger Sara.