Redo att designa världen
Lika klart som att Brännbollsyran är ett tydligt slut på terminen för den stora massan studenter i Umeå är UID Design Talks det givna crescendot på ett intensivt år vid Designhögskolan i Umeå.
Skolan rankas som en av världens bästa designutbildningar av bl.a. Business Week, iF och red dot. Studenterna och lärarna kommer från hela världen vilket gör Designhögskolan till en internationell och inspirerande mötesplats för kreativa människor.
I början av juni varje år bjuder man in till sin årliga examensutställlning där samtliga avgångselever visar upp sina examensarbeten. Men studenterna får också en chans att presentera sina arbeten för representanter för några av världens ledande företag. Bland årets 200 deltagare, i en knökfull verkstad som för dagen har byggts om till föreläsningssal, återfinns representanter från bolag som Audi, Airbus, Hyundai, Nokia, Lufthansa, Ericsson, IKEA och Volvo Cars.
Merparten av dem har deltagit tidigare och förutom att lyssna på studenternas presentationer har de individuella möten med de studenter som just de vill rekrytera. Och självklart massvis med möjligheter till mingel och utbytande av erfarenheter.
Inte bara utbildning i världsklass
I en inledande presentation från Tomas Olofsson, Designhögskolans prefekt, poängterade han att skolan inte bara är en framstående utbildningsinstitution. Detta då Umeå universitet rankas på 26:e plats i världen inom Art & Design i QS World University Rankings, en årlig rangordning av 1 222 toppuniversitet i 85 olika länder.
– Att vi nu lyckas placera oss högt även när det kommer till vår forskning visar att vi är på rätt väg i våra ambitioner att vara en ledande institution när det gäller utmana och utforska industridesign som akademisk disciplin, sade Thomas Olofsson.
Stor spännvidd
Bland de 42 examensarbetena återfanns en stor spännvidd. Gemensam nämnare var dock att samtliga tänkte stort, framtidsorienterat och tänjde på gränserna.
Presentationerna bjöd på innovationer som spände över sjöräddning, sneakers, appar, sjukhusrobotar och flygande bilar.
Tänk om bilar kunde varna sin omgivning med pulserande tryckvågor. Kan den moderna matvarubutiken motivera till klimatsmarta val med hjälp av interaktiva kundprofiler? Tänk en framtid där döva och hörande kan kommunicera utan hinder i det offentliga rummet. Behöver vi inte ett sätt att ta hand om vårt digitala arv när vi dör? Varför är det inte större säkerhet på cykelbarnstolar? Hur gör man det enklare att livestreama innehåll över webben? Lösningar på allt detta och mycket mer bjöd studenterna på till stort jubel från både klasskamrater och övriga lyssnare.
Hur känns tyget Google?
Förutom examensstudenterna så pratade även tre internationella inspirationsföreläsare.
Alberto Villareal, en tidigare student från Designhögskolan, var först ut och han berättade om sin resa till att idag vara designchef för Googles hårdvaruprodukter. Med stor inlevelse tydliggjorde han hur han och hans team arbetade med att fånga upplevelsen av varumärket i Google rent fysiskt. Bland annat hur löjligt mycket tid man kan lägga ner på att ta fram rätt tyg i en bärbar högtalare. Men också hur otroligt viktigt det är att hela tiden komma ihåg att det man designar måste vara tekniskt möjligt att genomföra, och vice versa.
Yasaman Sheri berättade om hur hon hade varit med och arbetat med Microsofts Hololens, glasögon med en så kallad mixad verklighet av den riktiga världen och en virtuell. Hennes fokus hade legat på hur man får människor att naturligt interagera med ett hologram och vilka utmaningar det ställer en inför.
En knapp kan vara dyr
Som avrundning gav Alexandra Deschamps-Sonsino studenterna ett par sändningsord från verkligheten. För även om Alexandra sett utifrån är en framgångsrik designer med fasta installationer vid både London Design Museum och Museum of Modern Art i New York så är det en ständig kamp att överleva som egen fristående designer, likväl som för alla företagare och startups. Och även om man själv har väldigt galna idéer så finns det alltid någon som måste betala.
– De allra flesta kunder vill inte revolutionera sina produkter eller tjänster, utan endast ha små, små förbättringar. Som designer kan det vara enkelt att rent designmässigt tycka att man borde addera en enkel liten knapp på en produkt. Men i realiteten kan det påverka hela produktionskedjan och innebära helt orimliga kostnader, poängterade Alexandra Deschamps-Sonsino.
Men oavsett vad. Studenterna har nu genomgått en av världens främsta designutbildningar och är redo att ta sig an nya utmaningar bland världens främsta företag. Och även om man inte varje gång får lägga till en ny knapp så är det alltid värt att testa. För hur kan man annars förändra världen om man inte ens försöker?
Hela programmet från UID Design Talks livestreamades över nätet och kan ses även i efterhand via Umeå universitets hemsida. Man kan även läsa mer om samtliga examensarbeten via webben.