Planeringsverktyget Lingon ska frigöra tid i hemtjänsten
Inkubatorbolaget Biti innovations, en spin-off från Umeå universitet som utvecklar intelligenta planeringssystem, utvecklar just nu verktyget Lingon som riktar sig mot hemtjänsten. Teamet har fått tillgång till anonymiserade data från en handfull hemtjänstbolag som används för att utveckla produkten.
– Lingon skapar schemaförslag utifrån verksamhetsmål, identifierar flaskhalsar och ger en överblick av planeringen. Vi vill skapa ett verktyg som frigör mer tid för mänskliga möten så att våra kunder kan lägga mindre tid på det administrativa arbetet, säger Hanna Sohlman, affärsutvecklare och projektledare.
Ett av hemtjänstbolagen som bidrar med data är Aleva, ett familjeföretag grundat av paret Frida Nilsson och Aron Kristoffersson som också driver inkubatorbolaget Stunder. Aleva är ett familjeföretag som ägs och drivs utan inblandning av investerare eller avkastningskrav. Man har verksamhet i Umeå plus omnejd.
– Det är ingen nyhet att svensk äldreomsorg inte legat i teknisk framkant. Det är inte många år sedan man planerade verksamheten i Excel eller till och med med papper och penna. Vi vill vara en del av det här för att det är jätteviktigt att hemtjänsten äntligen får ett modernt och effektivt verktyg som möter våra behov, inte minst ur ett kvalitetsperspektiv. Det här handlar inte om att jag ser en möjlighet att spara in på planerare, utan en möjlighet att ge mina planerare ett verktyg de förtjänar, säger Frida.
Planeringen inom hemtjänsten är mycket komplex. Den kräver utmärkt koll på varje enskild kunds behov, förutsättningar och personlighet. Allt från det stora till det lilla. Planerarna behöver också hantera snabba förändringar. En kund kan gå bort, nya beslut om omfattande stöd komma med mycket kort varsel och personal kan bli sjuk eller en storm dra in.
– Alevas planerare är otroligt skickliga. De sitter på ovärderliga kunskaper och tyvärr saknar vi ett system som tillvaratar den kunskapen och stärker upp den. Jag skulle vilja ha ett system som skapar planering utifrån det som vi prioriterar mest. Och ett system som är mer transparent. Tänk om systemet kan ta fram flera smarta schemaförslag som arbetslaget på morgonen kan påverka och sedan välja mellan, säger Frida.
Magdalena Pettersson, affärsutvecklare och marknadsansvarig, nickar.
– Lingon ska vara en hjälpande hand. AI och teknologin ska hjälpa planerare att ta mer välgrundade beslut, inte ersätta människor. Målet är att verktyget ska göra det möjligt för personalen att lägga mer tid hos kunden och öka arbetsglädje på kuppen.
Biti innovations har nyligt fått medel av affärsutvecklingsbolaget LTU Business som ägs av Luleå tekniska universitet för att i ett projekt undersöka om bolagets teknik också kan appliceras på logistik- och tillverkningsindustrin.