Once Upon tar in 16 miljoner kronor
Techbolaget Once Upon fortsätter växa och tar in ytterligare 16 miljoner kronor i en investering som leds av Spintop Ventures. Samtidigt lanserar bolaget ett helt nytt och unikt sätt att skapa fotoböcker tillsammans.
– Vår nya funktion där flera kan samarbeta live i en och samma bok har varit väldigt uppskattad av våra tidiga användare. Spintop Ventures och existerande ägare tror väldigt mycket på det vi gör och går nu in med det här kapitalet för expansion, säger Once Upons vd Lina Andersson.
– Vi vill att folk som har varit på en resa, möhippa eller kanske ett bröllop ska få chansen att skapa något fint tillsammans med minnen från upplevelsen. Med vår funktion behöver man inte längre skicka bilder mellan varandra utan alla bidrar med sina egna bilder och redigerar uppslag live direkt i boken. Vi vill att det ska vara både kreativt och roligt, säger hon.
Investerare följer bolaget
Med en kvarts miljon nedladdningar på kort tid koncentrerat till ett fåtal marknader har snabbväxande Once Upon blivit en aktör att räkna med – något som inte undgått investerare.
Nu går Spintop Ventures in och leder den nya investerings-rundan där också Partnerinvest Norr, Treac Innovation och andra ägare som varit med i bolaget från ett tidigt skede medverkar. Spintop Ventures, som fokuserar på nordiska techbolag, ser stor potential i Once Upon och den nya funktionen.
– Bolaget har mycket starka nyckeltal som gör att det går att skala försäljningen effektivt. Samtidigt lägger teamet enormt stort fokus på att bygga användarupplevelsen. De har lyckats skapa en elegant och innovativ produkt som är enkel att använda. Jag har en lång bakgrund inom bildbehandling på smarta telefoner i mitt tidigare bolag Scalado och som global produktchef för fotografi på Microsoft och gillar verkligen det jag ser hos Once Upon, säger Sami Niemi, partner på Spintop Ventures.
Once Upons app finns tillgänglig i hela världen på App Store och Google Play.