En pionjär inom vätgastankstationer anpassade för arktiskt klimat
Startupbolaget Oazer som får affärsstöd genom Uminova Innovation invigde i dag norra Norrlands första vätgastankstation på Västerslätt i Umeå. Oazer arrangerade invigningen tillsammans med Svevia som har testat några bränslecellsbilar drivna på vätgas i ett pilotprojekt. Läs mer om samarbetet mellan Oazer och Svevia här.
– Svevia har engagerad sig i vätgas eftersom ett av våra hållbarhetsmål är att få ner koldioxidhalten. Vi tänker nytt, hållbart och är stolta över att vi är initiativtagare i branschen till att börja köra vätgasdrivna fordon. Tekniken med vätgasdrivna bränslecellsfordon är intressant eftersom det ger ett noll utsläpp, säger Mats Granberg från Svevia.
– I dagsläget är det inte många bilar som drivs på vätgas, det finns endast 10 000 bränslecellsfordon i drift. Men allt fler bil- och lastbilstillverkare utvecklar nya fordon med denna tekniken, exempelvis Hyundai, Toyota och Scania. Tyskland kör som tåget när det gäller vätgas och bygger den mest omfattande vätgasinfrastrukturen i världen. Även Norge bygger en megafabrik för lagring av vätgas, säger Mattias Persson från Svevia.
Modulbaserad container
Oazers tankstation gör det möjligt att tanka bränslecellsbilar med vätgas och köra utan några skadliga utsläpp. Tankstationen är modulbaserad, skalbar container som är flyttbar, vilket gör den mycket flexibel.
– Det finska företaget Woikoski satte tidigare upp en tankstation i Rovaniemi, men de lyckades inte använda den i kallt klimat. Utmaningen med tekniken är det arktiska klimatet, men vi har löst detta så att den fungerar i både varmt och kallt klimat, säger Boh Westerlund från Oazer.
– Vår målsättning är att sätta upp fler vätgasstationer i det arktiska området och vi vill skapa en vätgas region i norra Skandinavien, poängterar Boh Westerlund.
– Oazer erbjuder ett alternativ tillskillnad från våra konkurrenter som är mobil och skalbar container, där vi har en version och plan att på ett smart sätt rulla ut detta i stor skala. Kunderna kan få lösningen med eller utan inbyggd produktion. Några exempel på kunder är kommunala kunder och andra offentliga kunder. Privata företag med företagsbilar, taxi och transportföretag som vill ansluta sig till noll-emissions målen, säger Mikael Lindblad från Oazer.
– Oazer är helt rätt i tiden. Det finns en stor utvecklingspotential på marknaden, möjligheter för oss att systemintegrera och sälja infrastruktur för vätgas. Vissa länder kommer att införa ett totalförbud av fossildrivna fordon redan från 2025 och produktion av vätgasdrivna fordon har redan är påbörjas. Green Mobility och nollutsläpp är en förutsättning för att nå klimatmålen, avslutar Mikael Lindblad.
Invigningen ägde rum på Nolia som modererades av Umeåprofilen Staffan Ling. Under invigningen fanns det även möjlighet att provköra bilar drivna på vätgas på Västerslätt.