Nyckeln för framtiden är att ständigt omdefiniera oss
Techprofilen Ishtar Touailat, tidigare Innovationschef på Tieto, leder nu scaleup-bolaget Techbuddy och utsedd till Sveriges mäktigaste IT-kvinna talade på Mötesplats Lycksele i onsdags. Isthar har fått stor uppmärksamhet för sitt entreprenörskap och ledarskap senaste tiden.
På Mötesplats Lycksele pratade Isthar bland annat om sin egen drivkraft och att hitta andras drivkrafter.
Hur hittar du din drivkraft?
-Min drivkraft är att ge tillbaka inom bolagsbyggande, teknik och ledarskap, säger Isthar. Jag anser att det är viktigt att driva ett värderingsdrivet ledarskap för att få mer mångfald i organisationen. Det är viktigt att ställa krav på organisationer så att det inte förekommer mobbning och exkludering, säger hon.
Hon berättar att år 2025 kommer 47% av alla amerikanska yrken att försvinna i och med digitaliseringen och för Sveriges räkning kommer 42% att ersättas.
Vad innebär det för svensk arbetsmarknad?
-Det handlar om hur vi har förmåga att ställa om oss om och om igen. Man pratar mycket om omställningskrav, men sällan om den enskilda individen. Det krävs att den framtida individen är agil, nyfiken, har en förmåga att samverka och ett högt EQ. Frågan är inte om de enkla jobben kommer att försvinna, det är ett faktum. Frågan är om vi har driv och ork att ständigt omdefiniera oss för att vara relevanta, säger Ishtar Toualilat
Hon uppmanar människor att jobba i ett startup frivilligt för att lära sig att utveckla nya färdigheter.
Hur skapar vi future skills?
-Vinnare och förlorare kommer att finnas på den framtida arbetsmarknaden. Förlorare är de som titta på hur ska man varsla personal och hitta lönsamma produkter. Genomförbarheten ligger hos medarbetarna och inte hos produkterna. Om vi ska lösa problem är det viktigt att ha olika synsätt i ett team. Det optimala teamet brukar jag kalla ”the 3H” – Hacker, Hustler och Hipster, säger hon.
Vad skulle du vilja ge för tips till startups?
-Jag kan rekommendera en bok som heter Blitzscaling. Det handlar om att inkludera mångfald, hastighet och partnerskap i sitt bolag, berättar Ishtar. Det är viktigt att behålla hastigheten för att vara konkurrenskraftig. Jobba gärna med konkurrenter, hitta nya affärsmodeller tillsammans är något hon uppmanar till.