Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Nya roller för framtidens butikspersonal

Publicerad 2019-10-04

Den fysiska handeln står inför stora utmaningar. Redan nu ser vi hur kunder och fysiska butiker blir alltmer uppkopplade. I framtiden förväntas online och offline bli ett och samma, något som påverkar framtidens säljverktyg och hur relationer med kunderna skapas.

Stora företag med starka varumärken utvecklar nya lösningar som ökar trycket på mellanstora och mindre butiker. Nya konsumentbeteenden sätter butiker i en situation där de måste ändra sitt sätt att arbeta med kunder.

Dessa utmaningar inför framtiden togs upp under en workshop tillsammans med butikspersonal, butikssäljare och butikschefer under ledning av Ted Berger, affärsutvecklare på Uminova Innovation, och Tommy Eriksson, vd för Handla.io. Syftet med samlingen var att inventera vilka nya metoder, tekniker och trender som de som arbetar i handeln kan se inför framtiden.

– Handeln är inne i en stor förändringsresa där ett stort antal nya affärsmodeller och tekniska lösningar sätter stor press på branschen, men samtidigt öppnar upp nya möjligheter. Vilka av dessa lösningar och modeller som är rätt kräver djup förståelse för sin kund och marknad, något som den mindre lokala handlaren oftast vet bättre än den globala kedjan, säger Ted Bergner.

– Det var superintressant att höra vad personerna som jobbar i butik ser för möjligheter med framtida tekniker och hur deras roll kommer utvecklas. Det finns många olika tekniker och metoder som är på väg att förändra handeln genom att göra den mätbar och mer interaktiv. Det blir spännande att se hur våra butiker i Umeå utvecklas tillsammans med teknik de kommande åren, säger Tommy Eriksson.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.