Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Grundare av Skoltech är paret Filip och Josefin Dyrvall. Filip har själv dyslexi och sonen också.

Ny app en pusselbit för att tackla svenska läskrisen

Publicerad 2025-01-16

Nya inkubatorbolaget Skoltech adresserar den växande läskrisen med en teknikdriven lösning för att förbättra barns läs- och språkinlärning. Med målet att ingen elev ska lämnas efter i sin läsutveckling utvecklar man en app med funktioner som följa-med-algoritm, tal-till-text-analys, gamification och en lärarportal.

Appen, som kombinerar AI med forskningsbaserad metodik för högläsning, ska stärka barns läsförmåga, oavsett bakgrund eller förutsättningar.

Grundare är Filip och Josefin Dyrvall. Filip har själv dyslexi och sonen också. I teamet finns bland annat kompetens inom pedagogik och tech. Specialister inom logopedi, medicin och psykologi finns med i ett så kallat Advisory Team.

– Lästräning bygger på högläsning. Det är där eleverna börjar sin läskarriär. Vi vill göra det roligt och motiverande för varje barn att lästräna, framför allt de barn som har svårigheter och kämpar. Samtidigt vill vi ge lärare ett verktyg som genererar skräddarsydda övningar utifrån varje elevs unika behov, och där de enkelt kan se elevens nivå och utveckling, säger Filip.

Eleven högläser ett valfritt material i appen. Med hjälp av AI anpassas texterna efter elevens läsförmåga för att skapa engagemang, motivation och rätt nivå av utmaning. Missar uppmärksammas i realtid på ett icke dömande sätt, och registreras i en osynlig logg som lärare och föräldrar kan se. Gamification, som att samla stjärnor och streaks, ska hjälpa eleven att hålla motivationen uppe.

– Det här blir inte en app för bara barn med språksvårigheter, även om den ursprungliga idén var det. Vi vill utveckla ett lästräningsverktyg för alla elever. Vi ser ett stort behov av vår lösning hos gruppen elever till invandrade föräldrar. Vi vill bygga in översättningsfunktioner så att även dessa föräldrar kan hjälpa sina barn med läsläxan, säger Filip.

RISE har bidragit med expertis för att utveckla en första version som framöver är tänkt att testas i skolor i olika delar av Sverige.

– Eftersom dialekt har betydelse så är det bra för oss att testa appen i Norrland, Skåne och Stockholm. Vi vill gärna komma i kontakt med fler skolor och lärare som skulle vilja testa appen. Vi skulle också vilja stärka vårt Adisory Team med en kvinnlig AI/IT-specialist, gärna någon med erfarenhet från språkmodeller och speach to text, säger Filip.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.