Mobilen visar om kudden passar i soffan
Ornament, som produkten kallas, har tagits fram i samarbete med e-handelsbolaget Kudd.
Ornament är tänkt för e-handel som säljer heminredning eller för producenter som vill visa sina produkter från sin hemsida. Augmented reality gör det möjligt för kunderna att testa produkterna i hemmet innan de köper dem vilket underlättar deras köpbeslut och minskar antalet returer.
– Vi säljer hållbar inredningstextil och vi vill hjälpa våra kunder att göra bra och medvetna val när de köper inredning. För att arbeta ännu mer med hållbarhet använder vi Ornament för att ge våra kunder bättre möjlighet att göra medvetna val samt minska koldioxidutsläpp på grund av minskade returer, säger Peter Ljunglöf, Kudd.
Tommy Eriksson på Handla.io menar att studier visar att e-handlare som implementerar augmented reality får fler kunder som stannar längre på sidorna, minskar returer och konverterar besökare till kunder i högre utsträckning.
– Denna teknik kommer ha stor påverkan på hur vi handlar i framtiden. Då alla produkter är i skala 1:1 kan kunder se om soffan, kylskåpet eller lampan passar både storleksmässigt och designmässigt i hemmet vilket underlättar för konsumenter att göra bättre köpval vilket minskar returer och överkonsumtion. Augmented reality kommer få ett stort genomslag inom retail och detta är bara början, säger Tommy Eriksson.
Ornament fungerar just nu i webbläsaren Safari i iPhones. Fler webbläsare och telefonmodeller kommer få stöd för funktionen inom en snar framtid.