Linus matchar startups med rätt investerare vid rätt tidpunkt
Linus Stark är ansvarig för inkubatorns stöd till våra bolag på området kapital och investeringar. Det betyder att när ett inkubatorbolag är redo att söka investering, så är det han som lär dem hur det går till, gör dem investeringsredo och kopplar ihop dem med relevanta investerare i Uminova Innovations nationella nätverk.
– Vissa tror att de är redo för en investering fast de inte är det. För vissa är externt kapital rent fel. Det här är det första vi reder ut. När det är dags att trycka på knappen så hjälper jag bolagen att paketera sig och sätta samman material och pitch som investerare kan gå i gång på, säger Linus.
Matchmaking kräver fingertoppskänsla och många samtal.
– Här är det goda relationer och direktkontakt som gäller. Jag har alla våra bolag i bakhuvudet när jag pratar med en investerare och är snabb med att lyfta fram just det rätta bolaget för just rätt investerare, fortsätter han.
Hans investerarnätverk sträcker sig över hela Sverige, och intresset utifrån växer.
– Uminova Innovation har en stor och fin grupp investerare som gärna kommer till Umeå för att träffa bolag under Venture Match, vårt årliga investerarevent där vi brukar fixa ett par hundra möten mellan bolag och investerare på en och samma arbetsdag. Förarbetet med pricksäker matchning är hemligheten, säger Linus.
I slutet av augusti tog han med sig Yalda Mirbaz från Vidde och Esther von Schoenberg från Vocalise till Åre Mid Nordic Demo Day, arrangerat av Peak Innovation Science Park i samarbete med norska T:lab. På bilden pratar de med investeraren Ludvig Nauckhoff från E14 Invest.
– Våra bolag får ut ännu mer av inkubatorstödet när vi krokar arm med branchkollegor på andra orter. På plats är min roll att stötta våra bolag och fylla på Uminova Innovations investerarnätverk med nya personer, träffa gamla bekanta investerare och uppdatera mig på status hos dem, säger Linus.
Esther von Schoenberg, operasångare och grundare till Vocalise som skapar Saas-lösningar för effektiv röstträning, pitchade. Hon säger så här om eventet.
– Evenemanget var mycket välplanerat och hade lagom många deltagare med bra diversitet. Föreläsningarna var utmärkta, pitcharna inspirerande, och det var skönt att det fanns både ett organiserat schema och tid för mingel. Vi fick möjlighet att prata med flera investerare som kändes rätt för Vocalise, åtminstone för att ge värdefull input, särskilt kring hur man framgångsrikt växer B2C-appar, säger Esther.
Lärandet ser hon som mycket viktigt.
– Även om vissa möten inte var helt relevanta, till exempel eftersom det var för tidigt i processen eller med norska investerare som inte kan investera i svenska bolag, var de ändå givande tack vare de värdefulla insikter och erfarenheter de delade med sig av.
Vocalises jakt efter investerare fortsätter.
– Ja, vi söker fortfarande kapital och har kommit en bit på vägen i vår runda – en due diligence är redan genomförd – men vi behöver mer finansiering som kan komma in relativt snabbt. Tech- och produktutvecklingen går framåt, liksom försäljningen. Vi ligger helt rätt i tiden, eftersom MusicEdTech växer snabbt just nu.