Kurr pitchade matapp i SVT:s Draknästet – så gick det
I inkubatorbolaget Kurrs nya app kan familjer swajpa fram middagsmenyn utifrån AI-baserade och hållbara receptförslag från några av sociala mediers mest uppskattade receptkreatörer. Häromkvällen syntes duon Niklas Eriksson och Jean-Fredric Birgersson i SVT:s populära pitchprogram Draknästet.
Så hur gick det? Vi fångade Niklas och frågade.
Hej Niklas! Så, hur gjorde ni för att komma med i programmet?
– Vi slängde in en ansökan när året knappt hunnit börja, och vips! Helt plötsligt var vi i Stockholm, omringade av kameror och drakar.
Snyggt jobbat! Och på en skala, hur pirrigt och läskigt var det?
– Initialt? Jubel och glädjetjut. Fem minuter senare, ren och skär panik. Det var en blandning av spänning och nervositet. Alla i produktionsteamet var väldigt schyssta och på något sätt fick man en familjär koppling till dem. Kanske var det för att de kände att de ville ta hand om de två norrlänningarna som tagit sig hela vägen till ”storstan”. Det var en intensiv, men givande upplevelse. Vi visste att vi var tidiga i vår utveckling, men vi såg det som en unik chans att testa vår idé i en krävande miljö.
Fick ni pengarna ni hoppats på från drakarna?
– Nä, men det har inte stoppat oss. Tvärtom, det har gett oss en ny drivkraft. Appen är nu lanserad och det är en helt annan spelplan. Under programmet säger Shervin att han tycker vi ska komma tillbaka nästa år när vi släppt vår tjänst och har användare. Det Shervin inte visste var att vi är snabbfotade och inte behövde ett år på oss för att nå dit.
Vi vet att ni faktiskt var inne hos drakarna i ungefär trekvart. Fick ni några insikter där i nästet?
– Vi har befunnit oss i vår Kurr-bubbla i nästan två år så man kan säga att många tankar har tänkts, men det är alltid skönt att få insikter från kompetenta människor som bär en ryggsäck med värdefulla erfarenheter. Vi visste att vi var tidiga i processen och hade egentligen inte planerat att ta in något kapital förrän hösten 2024. Trots att Drakarna inte investerade kom de med många intressanta inspel som visade att vi var på rätt väg.
Om ni fått pengar, vad skulle ni ha använt dem till?
– För oss handlar det främst om att skala upp vår verksamhet och hantera ökningen av antalet användare. Utöver produktutveckling ligger mycket fokus på att effektivisera och skapa värde för våra kunder som annonserar och driver kampanjer via plattformen.
Betatestet har precis avslutats. Vilken feedback ni fått?
– Stämmer bra, betatestandet är över. Ungefär 500 användare har varit med oss under perioden. De har hjälpt oss att upptäcka buggar, gett oss värdefulla insikter om vilka funktioner som verkligen gör skillnad. En viktig insikt är betydelsen av att personifiera receptförslagen. Användarna vill ha förslag som är skräddarsydda för deras egna preferenser och behov. Detta bekräftar att vår satsning på AI och maskininlärning är rätt väg att gå. Sedan vi häromdagen tog bort kravet på betanyckel har vi sett en kraftig ökning av användare. Vi närmar oss redan 1000-strecket och har siktet inställt på att nå 10 000 användare innan året är slut.
Om Kurr
Affärsmodellen är annonsbaserad, vilket innebär att appen är gratis för användare. Användare får tillgång till kvalitativa och personliga receptförslag från receptkreatörer, och livsmedelsproducenter möjligheten att nå ut till sina målgrupper. För tillfället har Kurr samarbete med cirka 20 livsmedelsproducenter. Recepten kommer från receptkreatörer och kockar som Kurr har handplockat från sociala medier, och ingått avtal med.
Kurr har också fått stöd också av Innovationskontoret vid Umeå universitet och Almi Nord.
Titta på Kurr i Draknästet här
Appen finns här: Apple Android