Köns påverkan på teknik och affärsliv i fokus på AW
Att kvinnliga innovatörer inte getts plats i historieskrivningen spelar roll. Det påverkar både tech och affärer idag sade Katrine Marçal på Uminova Innovations afterwork.
Hjul på resväskor är nu en självklarhet, men det var först på sjuttiotalet lösningen dök upp på marknaden. En riktig karl bär sin väska och kvinnor reser ju ändå inte ensam, tänkte man. Det var inte förrän kabinpersonal började rulla sin packning som affärsresande män ville göra samma sak. Resten är väskhistoria.
Katrine Marçal, författare och ekonomijournalist på Dagens Nyheter, gästade i torsdags Uminova Innovations afterwork för att berätta om sin bok Att uppfinna världen. Den handlar om sambandet mellan kön och innovation. Hur uppfinnande kvinnor uteslutits ur historieskrivningen och demokratiproblemet det för med sig.
Marçals mamma utbildade sig till programmerare tidigt åttiotal. På den tiden var de flesta programmerare kvinnor och cheferna också.
– I takt med att män tog över branschen gick yrket från lågstatus till högstatus. Från lågavlönat till högavlönat. Teknik som ansetts som kvinnlig har alltid varit undervärderad. Det heter stenåldern, inte repåldern. Trots att repet sannolikt varit en minst lika betydelsefull innovation som stenredskapen. Innovationer i mjuka material, som vävning och keramik, har haft enorm betydelse i världen men ses inte som innovationer, sa Katrine.
När NASA förberedde första månlandningen vågade de bredda perspektiven. När hårda material inte fungerade tog man hjälp av en underklädestillverkare för att skapa rymddräkterna. Sättet att jobba med gummi i gördlar kunde appliceras på ett sätt som både skyddade och gav rörlighet.
– När vi tänker på månlandningen så är det astronauterna i sina rymddräkter där i måndammet som vi ser framför oss. Det hade inte gått om inte NASA vågat tänka nytt. Det var BH:ar som tog oss till månen, men få vet ju det, säger Katrine.
Idag går bara en ynka procent av svenskt riskkapital till kvinnliga grundare. Bara två av tio startupgrundare i Europa är kvinnor. Katrine gör en direkt koppling mellan de låga siffrorna och hur kvinnor behandlats historiskt.
– 80 procent av konsumtionsbesluten fattas av kvinnor, men det är männen som uppfinner och tjänar pengar på produkter och tjänster som skapas. Det är ett demokratiskt problem och ett ekonomiskt problem för det handlar om makt, sa hon.
Att Uminova Innovation själv behöver hitta fler kvinnliga affärsidébärare och kvinnliga investerare fångades upp av publiken. Vad kan man som inkubator göra för att bidra till ökad jämställdhet? Att förändra hur man pratar om tech som begrepp, vara mer transparent med statistik för att pressa till förändring och uppmuntra fler kvinnor att själv investera var några idéer som lyftes.