I Hannover för att ta vätgasen till Sverige
När Hannovermässan, världens största industrimässa med över 200 000 besökare, gick av stapeln i början av april deltog för tredje året i följd Boh Westerlund från Oazer, ett Umeåbaserat teknikbolag som arbetar med semi-mobila vätgasstationer som även får affärsstöd av Uminova Innovation.
– Vi som håller på med vätgas samlades i Hall 27 under titeln Hydrogen & Fuel Cells EUROPE, vilket är Europas största mässa inom detta område, berättade Boh Westerlund i minglet.
– Även om vi i Sverige inte ännu har börjat använda vätgas i särskilt stor utsträckning så händer det mycket i övriga Europa. Denna mässa har hållits i 25 år men tidigare var det mest för en begränsad industriell grupp som jobbade med vätgas. Nu däremot är alla överens om att vi nu kan ersätta nästan all kolbaserad verksamhet med vätgasbaserad, och därmed stoppa koldioxidutsläppen, fortsätter Boh Westerlund.
Noll utsläpp och lång räckvidd
Oazer erbjuder lokal- och kundanpassad produktion och leverans av fossilfri vätgas, för användning i bränslecellsfordon, genom egna semi-mobila tankstationer.
I en bränslecell omvandlas vätgas och syre till elektricitet. Ett bränslecellsfordon (FCEV) är alltså ett elfordon (EV). Till skillnad från batteri-elfordon (BEV) har de endast ett mindre batteri, som då laddas av en vätgasdriven bränslecell (FC). Resultatet är längre räckvidd med vatten som enda utsläpp. En annan fördel är att bränslecellsfordon går att tanka mycket snabbare än det går att snabbladda ett batterielfordon. I kallt klimat har den dessutom många fler fördelar så som god kupévärme utan att de påverkar räckvidden.
– Från och med nu är det vätgassamhället som gäller. Fast i Sverige har de flesta ännu inte förstått det, utom i några fall, poängterar Boh.
Tyskland satsar på vätgas
Tyskland kan ses som ett föregångsland när det gäller vätgas och planerar att ha 400 vätgasstationer till år 2023 och 1000 stycken till 2030. Men Sverige ligger långt efter.
– Sverige har idag fyra fungerande stationer, inklusive vår i Umeå. Det finns ett redan beviljat projekt för åtta till stationer i södra Sverige men ingen som kan genomföra det, säger Boh Westerlund.
– Vi gör det gärna och har egna planer att expandera kraftfullt, dock så behöver vi först säkra en långsiktig finansiering, berättar Boh.
– För oss är det otroligt bra att delta här i Hannover. Jag har träffat nuvarande och potentiella leverantörer, kollegor i branschen och andra viktiga spelare. Det är just här vi kan hålla koll på tekniken, poängterar Boh Westerlund.