Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Psykologen Robin Hakola och AI-forskaren Christoffer Edlund driver tillsammans startupen Hugin. De vill erbjuda ett AI-drivet alternativ till traditionella medarbetarundersökningar och standardiserade intervjuer.

Hugins AI-verktyg ger djupa medarbetarinsikter

Publicerad 2024-11-13

Många arbetsgivare har svårt att fånga upp anställdas tankar och åsikter på ett systematiskt sätt. Traditionella metoder som medarbetarundersökningar och standardiserade intervjuer misslyckas ofta med att identifiera specifika problem, och ledningsgrupper känner inte sällan osäkerhet kring hur de ska förvalta resultaten.

Nya inkubatorbolaget Hugin utvecklar ett nytt verktyg för att samla in och analysera medarbetarnas insikter. Genom att använda avancerad AI-teknologi för att genomföra kvalitativa intervjuer, avslöjar Hugin djupa insikter om organisationens processer, kultur och ambitioner, och levererar kraftfulla analyser och skräddarsydda rekommendationer som hjälper kunden att förbättra arbetsmiljön och accelerera mot långsiktiga mål.

AI-forskaren Christoffer Edlund och psykologen Robin Hakola driver bolaget tillsammans.

– Vi har känt varandra länge och har under åren velat arbeta tillsammans i ett projekt. Med våra båda expertområden har vi tänkt att det bör finnas överlappande fält, säger Christoffer.

Under våren har teamet modellerat Hugins intervjuteknik efter hur Robin som tränad psykolog leder intervjuer.

– Christoffer använde sina erfarenheter av dataanalys för att inkorporera en rad metoder som låter Hugin analysera, förstå och sammanfatta stora mängder rådata från ett stort antal intervjuer. Genom att automatisera intervjuprocessen kan Hugin leverera djupgående analyser och konkreta rekommendationer, säger Robin.

Hugin har redan en produkt som används i pilotprojekt hos små och medelstora företag.

– Feedbacken har varit ovärderlig och formar vår fortsatta utveckling. Vi ser våra nuvarande partners som medskapare, säger Christoffer.

Just nu söker Hugin fler testkunder.

– Under november har vi flera samtal och möten bokade med större aktörer, och vi hoppas att hitta en partner som är intresserad av att inte bara få fram siffror på vad deras medarbetare tycker och tänker, utan också vill veta varför de svarar som de gör och hur man bäst kan använda sig av den informationen för att både öka organisationens effektivitet och göra medarbetarna ännu nöjdare, säger Robin.

Varför Uminova Innovation?

– Vi känner att inkubatorns starka nätverk, erfarna affärsutvecklare och stödjande resurser är värdefulla för oss som nyss gett oss ut på marknaden med en helt ny produkt, och ambitionen att bli världsledande på det vi gör, säger Christoffer.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.