Hugins AI-verktyg ger djupa medarbetarinsikter
Många arbetsgivare har svårt att fånga upp anställdas tankar och åsikter på ett systematiskt sätt. Traditionella metoder som medarbetarundersökningar och standardiserade intervjuer misslyckas ofta med att identifiera specifika problem, och ledningsgrupper känner inte sällan osäkerhet kring hur de ska förvalta resultaten.
Nya inkubatorbolaget Hugin utvecklar ett nytt verktyg för att samla in och analysera medarbetarnas insikter. Genom att använda avancerad AI-teknologi för att genomföra kvalitativa intervjuer, avslöjar Hugin djupa insikter om organisationens processer, kultur och ambitioner, och levererar kraftfulla analyser och skräddarsydda rekommendationer som hjälper kunden att förbättra arbetsmiljön och accelerera mot långsiktiga mål.
AI-forskaren Christoffer Edlund och psykologen Robin Hakola driver bolaget tillsammans.
– Vi har känt varandra länge och har under åren velat arbeta tillsammans i ett projekt. Med våra båda expertområden har vi tänkt att det bör finnas överlappande fält, säger Christoffer.
Under våren har teamet modellerat Hugins intervjuteknik efter hur Robin som tränad psykolog leder intervjuer.
– Christoffer använde sina erfarenheter av dataanalys för att inkorporera en rad metoder som låter Hugin analysera, förstå och sammanfatta stora mängder rådata från ett stort antal intervjuer. Genom att automatisera intervjuprocessen kan Hugin leverera djupgående analyser och konkreta rekommendationer, säger Robin.
Hugin har redan en produkt som används i pilotprojekt hos små och medelstora företag.
– Feedbacken har varit ovärderlig och formar vår fortsatta utveckling. Vi ser våra nuvarande partners som medskapare, säger Christoffer.
Just nu söker Hugin fler testkunder.
– Under november har vi flera samtal och möten bokade med större aktörer, och vi hoppas att hitta en partner som är intresserad av att inte bara få fram siffror på vad deras medarbetare tycker och tänker, utan också vill veta varför de svarar som de gör och hur man bäst kan använda sig av den informationen för att både öka organisationens effektivitet och göra medarbetarna ännu nöjdare, säger Robin.
Varför Uminova Innovation?
– Vi känner att inkubatorns starka nätverk, erfarna affärsutvecklare och stödjande resurser är värdefulla för oss som nyss gett oss ut på marknaden med en helt ny produkt, och ambitionen att bli världsledande på det vi gör, säger Christoffer.