HR-innovatören Evity har landat 17 pilotkunder
Inkubatorbolaget Evity, som utvecklat en sorts digital HR-assistent för mindre bolag utan personalavdelning, går från klarhet till klarhet. De fem pilotkunderna bolaget hade innan sommaren är nu 17 till antalet. Vi ringde upp Tommy Eriksson, VD och grundare, för att få veta mer.
Hej Tommy! Hela 17 pågående piloter, det är ju sånt startups drömmer om. Hur känns det?
– Toppen! Vi är ett bra team som kompletterar varandra perfekt. Jon Krebs är en mycket bra utvecklare och jag har fokus på kundernas behov och sälj. Det i kombination med att vi lagt tid på att verkligen validera små och medelstora företags problem och anpassat vår produkt efter det är nog förklaringen till att det går fort nu.
Kan du berätta lite om vilka era pilotkunder är?
– Det är till största del tjänsteföretag inom revision, redovisning, juridik, spelbolag, marknadsbyråer och inkubatorer som saknar personalavdelning, men förstås behöver bedriva ett personalarbete. De flesta har kring 25-30 anställda.
Varför betyder pilotkunderna så mycket för er?
– Vi utvecklar Evity helt och hållet utifrån feedback från kunderna så det är helt avgörande för oss att ha pilotkunder som ger oss det. De är en del av vår produktutveckling.
Vad har ni fått för feedback? Gillar kunderna verktyget?
– De är positiva, verkligen. Både på saker som behöver ändras och på det som fungerar bra. Vi försöker vara snabba på att rätta till buggar och se till att funktioner som de saknar kommer på plats snabbt. Den mest uppskattade funktionen är att kunna lägga till utvecklingsplan och uppgifter direkt i ett medarbetarsamtal där Evity påminner chef eller medarbetare när uppgiften är på väg att gå ut.
Hur har ni gjort rent konkret för att få piloterna på plats? Vad är hemligheten?
– Jag mejlade och ringde massor av företag under våren för att intervjua dem om hur de arbetar med HR-frågor idag. Vissa jag intervjuade tyckte att vår idé lät intressant. Jag vet inte om det är en hemlighet direkt, men när man gör ett valideringssamtal och det är tydligt att företaget har ett problem eller vill förbättra ett område som vi har en lösning på så är det enkelt att börja diskutera ett samarbete. Från valideringsarbetet har vi börjat förstå vår målgrupp och kan nu lite mer riktat kontakta företag som vi vet att vi kan hjälpa. Om det finns en hemlighet så är det att ha mycket aktivitet mot potentiella kunder.
Kan du berätta något om nästa steg? Vad har Evity i ”röret”?
– Vårt fokus nu är att fortsätta utveckla Evity med feedback från våra kunder. Samtidigt som vi utvecklar vår onboarding av nya kunder och säljprocessen. Under 2022 är målet att få in 100 nya kunder och anställa några fler till teamet.
Uppåt, framåt alltså?
– Precis så!