Globalt genombrott för Algoryx simuleringar
Unity är kanske mest känd för sin spelmotor som hanterar den mekanik som ligger bakom många datorspel. Men den teknik som används i avancerade datorspel har under senaste tiden också visat sig vara intressant för ingenjörer, arkitekter och utvecklare som bygger produkter och system för den verkliga världen.
Men dagens fordon, robotar och avancerade system som utvecklas för exempelvis industriella tillämpningar behöver stöd av kraftfulla simuleringar innan de kan lanseras. Det är här som Algoryx fysikmotor AGX Dynamics funnit en global marknad. Ett stort betyg för att Algoryx teknikplattform nu kan betecknas som världsledande är att dess produkt AGX Dynamics for Unity har godkänts för utvecklingsplattformen Unity 3D, meddelar Algoryx i ett pressmeddelande.
Snabb och pålitlig fysiksimulering för virtuell verklighetssimulatorer, prototyper för teknikutveckling, digitala tvillingar och maskininlärning har blivit ett måste för ingenjörer i en tid när det digitala och virtuella allt mer smälter samman med den fysiska verkligheten.
– Miljontals Unity-utvecklare får nu tillgång till teknisk simulering av fysik och kan utveckla en helt ny generation av industriella simulatorer, säger Anders Backman, teknikchef och medgrundare av Algoryx, i en kommentar på Linkedin när företaget berättar om partnerskapet med Unity.
En stor styrka för Algoryx är att de simuleringsapplikationer som utvecklats av företaget kan användas i en mängd olika industriella applikationer som robotik, byggmaskiner, kranar, sjö- och fartygssystem, gruvdrift och rymd. Det gör att ingenjörer och utvecklare inom många skilda områden kan ha nytta av Algoryx teknikplattform.
– Vi grundade Algoryx med målet att förändra hur ingenjörer arbetar med visuella och interaktiva simuleringar för att förverkliga nya idéer. Vi är stolta över att nu bli Unity Verified Solutions Partner, säger Kenneth Bodin, vd och grundare av Algoryx.
Algoryx har redan mer än 130 branschkunder inom områden som robotik, tunga maskiner, flyg, bil och sjö- och fartygssystem.
– Nu får ingenjörer en ny integration av högkvalitativ fysik med högpresterande grafik så att de kan träna sina AI-system i simulering med Unitys verktygslåda ML-Agents. Tack vare vårt partnerskap med Unity kan vi nu erbjuda en komplett verktygskedja som flyttar fram gränserna för simulering, säger Kenneth Bodin.