Global lansering för Hero Imagings mjukvara för medicinsk forskning
Med frustrationen som drivkraft – teamet bakom Hero Imaging skapade lösningen de själva behövde, en användarvänlig mjukvara för medicinsk bildanalys. Just nu lanseras tjänsten globalt.
– Vi tyckte att det var tidsödande att forskare skulle sitta och programmera egna funktioner och implementeringar för att kunna utföra sina bildanalyser, utan att ens kunna dela med sig av dem till bordsgrannen. Så vi satte ihop ett strukturerat bibliotek av funktioner.
Det berättar Simon Lindgren, tidigare projektledare för olika forsknings- och utvecklingsprojekt i sjukvården och numera VD på Hero Imaging. Hans medgrundare, forskarna Patrik Brynolfsson och Anders Garpebring, är experter inom olika aspekter av MRI, magnetkameratekniken som används för att skapa flerdimensionella bilder av kroppens inre organ och analysen av de samma.
Medicinska hjältedåd
Hero är ett verktyg som ska underlätta medicinska hjältedåd i kampen mot exempelvis cancer och neurologiska sjukdomar. Från en tillvaro som kräver interdisciplinära kunskaper inom medicin, fysik och datavetenskap ges användaren en intuitiv ”drag and drop”-miljö som tillgängliggör specialiserade analyser på nolltid.
– Vi hjälper forskarna att få fram värdefull kunskap, vilket i förlängningen ger mer pricksäkra diagnoser och bättre behandlingar. Med den här typen av tjänst kan en ex-jobbare klara av svårare projekt än vad doktoranderna gjort hittills, helt enkelt för hypoteserna kan testas av snabbare. Vi får en högre vetenskaplig nivå och kommer närmare ett läge där den egna kreativiteten är den enda begränsande faktorn, säger Simon Lindgren.
Intensiv lansering
Hero Imaging har under de två senaste åren byggt ut sitt team och nyligen också stöpt om sitt varumärke för att det ska nå ut genom bruset och tilltala målgruppen. Just nu befinner de sig i en intensiv lanseringsperiod, där de kombinerar fysiska möten på mässor och konferenser, med synlighet i digitala kanaler. Nu närmast kommer de att ha en monter på den stora onkologikonferensen Estro i Köpenhamn, 6-10 maj.
Stor potential
Affärsutvecklaren Peter Bäckström på Uminova Innovation menar att Hero Imaging har tagit stora kliv framåt under sin tid i inkubatorn, särskilt med tanke på att forskningsbaserade produkter ofta har en lång startsträcka.
– De har en spännande produkt med stor potential och nu har de verkligen satt fart. De vill dela med sig av lösningen som de har utvecklat. Det tycker jag är hedervärt och helt i linje med våra ambitioner på Uminova Innovation. Vi vill ju stötta företag som gör skillnad, så att de kan skala upp göra nytta för ännu fler.
Simon Lindgren är tacksam över stödet:
– Uminova Innovation har hejat på och hjälpt till i alla delar av processen – med marknadspositionering, försäljning och det kreativa arbetet. De har varit en jätteviktig partner under de här två åren.
Utifrån dina lärdomar, vad är ditt främsta råd till andra forskarteam som vill förverkliga en affärsidé?
– Man måste vara krass med vad man har och vad man saknar. Ett starkt team kan fortfarande behöva hjälp med saker som avtal, marknadsföring och försäljning. Det är bra att befinna sig i ett ekosystem, med Uminova Innovation och liknande, som kan tillföra kunskap där det behövs.
Hur skulle du beskriva den här resan med tre ord?
– Utmanande, spännande och utvecklande.