GameBoost hjälper spelutvecklingsbolag hitta kompetens remote
Jenny Österlund är motorn bakom nya inkubatorbolaget GameBoost som utvecklat en plattform för att matcha ihop seniora spelutvecklare med uppdragsgivare inom spelutveckling. Jenny har lång erfarenhet från branschen. Hon har arbetat hos globala spelutvecklingsjätten Paradox Interactive och har drivit en egen spelstudio i Umeå.
Det är ett stort problem hon tacklar. Spelbranschen globalt skriker efter arbetskraft. En undersökning visar att bara i Sverige kommer det 2031 saknas 25 000 spelutvecklare.
– Jag har själv haft svårt att hitta rätt utvecklare när vi behövt anställa. Att hitta konsulter är svårt och tar för lång tid. Jag tyckte det var otroligt konstigt att ingen löst det här med tanke på hur stor branschen är, men polletten att jag själv skulle kunna göra det trillade ner först när jag började prata med utvecklare som startat egna små indiestudios. Seniora, skickliga personer, precis sådana jag letade efter, som har tufft att få sina studios att gå runt ekonomiskt. Så där satt de med den kompetens som jag behövde, och här satt jag med en påse pengar som de behövde. Jag kommer ihåg att jag tänkte, det måste gå att få till en win-win här. Så föddes GameBoost, säger Jenny.
Genom en global pool av underkonsulter, som Jenny kallar GameBoosters, och stor kunskap om rekrytering inom spelbranschen kan GameBoost hitta seniora spelutvecklare åt uppdragsgivare inom en vecka. Allt bygger på distansarbete, så kallat remote. En gamechanger för spelbranschen menar Jenny. GameBoosters får enkelt och smidigt spännande uppdrag som de har svårt att hitta på egen hand. De slipper krånglet med att marknadsföra och sälja sina tjänster, juridiskt huvudbry (som kan vara komplicerat på en global arbetsmarknad) och tråkig administration.
– Min drivkraft bakom GameBoost är att hjälpa båda sidor att hitta varandra och lösa varandras problem, så att fler kan hålla på med det de brinner för. Genom att facilitera möte mellan större och mindre aktörer kan vi bidra till minskad stress i de team som behöver mer mankraft och en överlevnadsstrategi för de team som behöver en ekonomisk boost, säger Jenny.
Bolaget befinner sig nu i tillväxtfas. De första två åren har gått över förväntan.
– Vi har runt 15 studios som hyr in konsulter från oss, och tre är återkommande kunder. En av dem har redan tagit in sju gameboosters. Vår konsultpool växer varje dag med konsulter över hela Europa. I dagsläget har vi haft GameBoosters från 6 olika länder ute på uppdrag. Vi känner att vi verifierat att vår service behövs och är uppskattad. Min kollega Tommy klev på i början av året och vi tittar på hur vi ska växa teamet ytterligare. Vi jobbar just nu med intern struktur för att förbereda för att skala upp ytterligare och vi fortsätter jobba mycket med brand awareness och att nå ut med vårt erbjudande till framför allt svenska studios, samtidigt som vi tittar på och utvärderar UK, Tyskland, Frankrike och USA som intressanta kommande marknader för oss.