Gameboost fick hjälp att kartlägga brittiska spelmarknaden
Den globala spelindustrin kämpar med en enorm utmaning – att hitta rätt spelutvecklingskompetens i tid. Bara i Sverige bedöms det saknas 25 000 spelutvecklare 2031.
Jenny Österlund, som har arbetat hos globala spelutvecklingsjätten Paradox Interactive och drivit en av deras spelstudios, har skapat en lösning som matchar ihop seniora spelutvecklare som arbetar remote, med stora etablerade uppdragsgivare. Inkubatorbolaget Gameboost har vuxit snabbt på kort tid. Man har idag 26 svenska spelstudior som kunder, och ett brett nätverk av frilansutvecklare och indie-studior över hela EU.
Jenny har nosat på den brittiska marknaden och ville i vintras veta mer potentialen. Till sin hjälp tog hon Peter Bäckström, affärsutvecklare hos Enterprise Europe Network Västerbotten som Uminova Innovation är värdorganisation för.
– Jag hjälpte Jenny att formulera hypoteser att testa och nyckelfrågor att ställa, och tog sedan hjälp av min EEN-kollega Tim Benzie i Storbritannien för att hitta aktörer och organisationer att ha dialog med. Bland andra den brittiska ambassaden i Stockholm, UK Interactive Entertainment som representerar 2 000 spelutvecklingsbolag, och Games London, berättar Peter.
Dialogen med Storbritannien resulterade i att Jenny fick värdefull information om frågor som lönenivåerna för spelutvecklare, förutsättningar för skattereduktioner inom spelbranschen, marknadstrender, specifika behov hos spelstudios, var det finns spelklusters, etc.
– Ingångarna var riktigt bra, jag vet fortfarande inte riktigt hur Peter gjorde för att hitta alla kontakter, säger Jenny.
Att ha Peter som stöd var värdefullt.
– Jag kan spelbranschen väl, men han har bättre koll på juridiska frågor, skatteregler, de mer samhälliga perspektiven. Kombinationen blev bra.
Så, blir det någon UK-satsning för Gameboost?
– Att det finns potential är tydligt, helt klart. Men jag fick också veta att spelutvecklingsbranschen i Storbritannien har det tufft med många uppsägningar. Det kan bli aktuellt med mer efterforskningar i ett annat läge. Jag fortsätter att hålla kontakt med aktörerna där, det i sig är värdefullt, säger Jenny.
Peter tycker att hjälpen till Gameboost är ett gott exempel på värdet av Enterprise Europe Networks stöd till svenska små och medelstora företag.
– Att kunna hjälpa ett företag som Jennys att skaffa sig ett gediget underlag för ett välgrundat beslut kopplat till internationell expansion känns fantastiskt. Kontakter och engagemang i nya marknader bär ofta frukt, som här med fördjupade samarbeten och nya affärsmöjligheter på sikt – om man vill, orkar och kan, säger Peter.
Det här är Enterprise Europe Network
Enterprise Europe Network (EEN) är ett europeiskt affärsnätverk med över 3000 rådgivare i 60 länder som finns till för att stödja små och medelstora företag att nå nya marknader och förbättra sin innovations- och omställningsförmåga.
Genom personlig och kostnadsfri rådgivning samt tillgång till internationella affärskontakter snabbar man på dina affärer och hjälper dig att navigera utmaningar inom digitalisering, innovation, internationalisering och hållbarhet – allt som behövs för att konkurrera på en internationell marknad.
Uminova Innovation i Umeå är värdorganisation för Enterprise Europe Network Västerbotten.