Game Hub Umeå vill knyta samman spelkreatörer
Svenska spelutvecklares omsättning uppgick till 24,5 miljarder kronor 2019 enligt en färsk rapport från Dataspelsbranschen. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor samma år.
– Det finns inget tecken på avmattning inom överskådlig tid, säger analytikern Kajsa Grafström som skrivit rapporten.
Svensk spelbransch är helt enkelt hetare än någonsin och spelutvecklingsbolag som Turborilla, Coldwood Interactive, Zordix och megasuccén Paradox Artic har med besked satt Umeå på kartan. Paradox Arctic är en del av miljardkoncernen Paradox Interactive.
En förklaring till Umeåbolagens framgångar är tekniskt och kreativ kompetens i världsklass från Umeå universitet, Umeå Designhögskola och Konsthögskolan i kombination med en stark tradition av skapande och DIY-kultur bland gräsrötter.
En utmaning för att spelbolagen i Umeå ska växa och att nya bolag ska bildas här är kompetensförsörjningen. Till skillnad från exempelvis Skövde och Malmö saknar Umeå en avancerad spelutvecklarutbildning. Det behövs också mer kapital och affärsstöd för att hjälpa nya förmågor att bygga egna spelutvecklingsbolag.
Community ska boosta
Därför har inkubatorerna Uminova Innovation och eXpression på uppdrag av Umeå kommun initierat Game Hub Umeå – en plattform för erfarenhetsutbyte, inspiration och samarbete för alla i Umeå intresserade av spelutveckling. Stor som liten.
– Vi vill skapa ett community där vi inspirerar fler att skapa dataspel och digitala upplevelser, kopplar ihop personer som kan samarbeta och uppmuntrar utforskandet av morgondagens teknik. Målgruppen är spelutvecklare, kreatörer, spelentusiaster, tekniskt intresserade och innovativa nytänkare inom digitala upplevelser, säger Fredrik Nyström, ansvarig affärsutvecklare hos Uminova Innovation.
Att de båda inkubatorerna krokar arm beror på att spelutveckling är multidisciplinär. En kombination av teknik och det konstnärliga.
– För att utveckla ett vasst spel idag krävs både avancerad programmering, storytelling, animering, musik, ljud och video. På Uminova Innovation är vi bra på att hjälpa människor att bygga bolag med techprofil. eXpression är specialiserade på de kreativa näringarna. Vi tror att våra inkubatorer tillsammans kan bidra till att kitta ihop spelutvecklingsscenen, så att vi tillsammans hjälps åt att lösa gemensamma problem och skapa möjligheter som alla vinner på, fortsätter Nyström.
Hos eXpression är man entusiastisk över det nya samarbetet.
– Vi är peppade. Gensvaret från utvecklarna har varit riktigt bra och det märks att det finns ett uppdämt behov att etablera en mer strukturerad community. Vi hoppas kunna sammankoppla kreatörer från olika kreativa branscher och på så sätt bredda communityt. Vi kommer också utveckla affärsutvecklingsprocesser anpassade för just spelutveckling och digitala upplevelser, säger Emil Hägglund, affärsutvecklare vid eXpression.
Spelutbildning målet
Agneta Filén, ansvarig för satsningen hos Umeå kommun, ser fortsatt stor potential i Umeås spelbransch men menar att staden behöver en riktig spelutbildning.
– Umeå har ett rikt och brett näringsliv med många branscher, där är en fantastisk styrka. Spelindustrin passar väl in i Umeås profil av kreativitet och IT. Det allra viktigaste för att branschen ska kunna växa är att Umeå har en spelutbildning. Branschen behöver spelutvecklare inom programmering, 3D design, grafik och projektledning. En spelutbildning där företagen själva bidrar med input kring struktur i samarbete med en utbildningsaktör skulle möjliggöra en kraftfull grund för hela branschen, säger Filén.
[plugbit title=”Bli en del av Game Hub Umeå” link=”https://www.facebook.com/gamehubumea” button=”Häng med!”]Arbetar du inom spelutveckling eller med digitala upplevelser? Eller älskar du att skapa spel hemma eller bara att spela? Bli en del av vårt community och träffa andra som du, andra som inte är som du, var med på inspirerande spelevent och utvecklande workshops. Helt gratis. [/plugbit]
Svenska spelutvecklingsundret i siffror 2020
- 2009 summerades spelutvecklingsföretagens intäkter till 967 miljoner kronor. Ett decennium senare är samma siffra 24 551 miljoner kronor, en ökning med 25 gånger.
- Svenska spelföretag sysselsätter drygt 9 000 personer, varav nästan 6 000 arbetar på plats i Sverige. Svårigheten att rekrytera personal i Sverige består och många bolag växer genom förvärv av utländska utvecklingskontor.
- Var femte tjänst på ett spelföretag i landet, 1 226 stycken innehas av en kvinna. Totalt sysselsätter svenska spelföretag 2 079 kvinnor i sina bolag, vilket ger en andel på knappt 23%. En ökning med 22% sen föregående år.
- 51 nya bolag har tillkommit, vilket resulterar i 435 aktiva företag.
- 2019 rapporterades 46 investeringar och förvärv med ett känt sammanlagt värde av drygt 4,5 miljarder kronor.
- De 15 största bolagen betalade sammanlagt 5,8 miljarder kronor i skatt på resultat.
Källa: Spelutvecklingsindex 2020