Från freestyleskidåkare till entreprenör
Frilansfotografen och filmskaparen Kristoffer Pettersson bildar bolaget Stoffe Pettersson Media där han vill få kunder att använda sig av bra bilder och filmer i sin marknadsföring. Bland uppdragsgivarna finns bland andra Rex Umeå, Focus Nordic, Hemavan Alpint och Ford Europa.
Förutom att skapa material till kundernas egna plattformar är Kristoffer själv aktiv i sociala medier. På Instagram har skapandet och kreativiteten genererat en stor följarskara om drygt 15 000 följare, vilket gör att han kan lyfta in kundens material i den egna kanalen för större spridning och genomslag.
Att skapa och dokumentera har Kristoffer gjort i varierad grad så länge han kan minnas. Men det var under åren som freestyleskidåkare som foto- och filmintresset fördjupades.
– För att knyta till sig sponsorer började jag göra mer film- och fotoproduktioner. Från hobbynivå växte viljan fram att syssla med det jag brinner för på heltid, som också innebär att jag får upptäcka nya platser och träffa nya människor. Det är precis det jag nu får göra i mitt bolag, säger Kristoffer Pettersson, grundare av Stoffe Pettersson Media.
Strax före årsskiftet flyttade Kristoffer in på företagsinkubatorn BIC Factory för att under två år få tillgång till kontorslokaler, stöd och nätverk.
– Jag är superpeppad över att ha en plats på BIC. Det känns som en riktigt bra start. Här får jag möjlighet att satsa på det jag brinner för på heltid, knyta kontakter och möjlighet att utveckla bolaget, säger Kristoffer Pettersson.